Försvarsmakten har nu analyserat det videomaterial som föreställer en sjunken ubåt. Med största sannolikhet handlar det om den ryska ubåten ”Som” som förliste efter en kollision med det svenska handelsfartyget Ångermanland utanför Grisslehamn år 1916, under första världskriget och innan den ryska revolutionen. Vraket är välbevarat och luckorna stängda, vilket tyder på att besättningen aldrig lämnade ubåten. Dennis Åsberg var en av dykarna i Ocean X Team som hittade båten och han säger att fyndet är intressant.
– Det är inte varje dag man hittar en ubåt, självklart blir man paff när man helt plötsligt ser en intakt ubåt som bara ligger där rakt upp och ner.
Blir ingen teknisk analys
För att helt säkerställa identiteten på ubåten krävs dock att en teknisk analys görs, men något sådant behov finns enligt Försvarsmaktens inte. Detta då förlisningen mer är att betrakta som ett krigshistoriskt eller marinarkeologiskt ärende där platsen kan vara en krigskyrkogård. Men Ocean X team-gänget hoppas på att få vara med och undersöka vraket vidare.
– Vi för en dialog med Försvarsmakten, säger Dennis Åsberg.
Försvarsmakten har informerat regeringskansliet om slutsatserna.
Ryska kopplingar
Enligt Ocean X Team hade de fått uppdraget av ett isländskt företag med ryska kopplingar att leta efter en ubåt.
– De hade positioner för var vi skulle leta som de fått fram ur arkiv, berättar Stefan Hogeborn, som styrde Ocean X Teams båt i 1,6 knops fart när ubåten hittades.
TT: Visste ni att ni skulle leta efter just den här ubåten?
– Vi visste att vi skulle leta efter en ubåt, mer än så visste vi inte, säger han.
Det var två ryssar med på båten från det isländska företaget Ixplore som bekostat Ocean X Teams ubåtsjakt förra veckan, berättar han.
– Vi var fem personer ombord. En av ryssarna kallar vi Max, och så hans son Vladimir. De hade positionerna, och var lika nyfikna som vi, berättar Hogeborn.
Hittade ubåten fort
Ubåten hittades nästan direkt. Teamet hade trott att de skulle få åka runt i flera dagar i långsam fart men fann farkosten direkt precis där den skulle ligga. Ocean X Team drivs som ett företag. Vid den här dykexpeditionen fick de ingen lön, men det isländska företaget betalade alla omkostnader. Företagets intäkter består i vanliga fall i att leta upp dyrbart vrakgods, som champagne och portvin, och sälja. Men företaget har också ett tv-projekt på gång. Frågan är om uppgifterna om ubåtsfyndet är ett smart PR-grepp.
– Nej, det vet jag inte. Det kan hjälpa eller stjälpa. För oss finns det inga pengar i ubåten. Jag hade helst velat att vi inte gått ut med det nu, men så blev det. Jag tror att någon hade börjat leta i arkiv och vi var rädda för att det skulle läcka ut, säger Stefan Hogeborn.
Detta är inte den enda ryska ubåten som hittats i svenska vatten.
– Flera ryska ubåtar från första och andra världskrigen har förlist i Östersjön utanför Sverige, både på svenskt och internationellt vatten. Ryska staten betraktar dessa som gravplatser, och är noga med att dessa skyddas, säger Peter Norman, antikvarie på Riksantikvarieämbetet.
Vem får leta vrak?
Det är tillåtet att leta vrak enligt kulturmiljölagen. Om vrak som hittas kan antas vara från 1850 eller tidigare så anses de vara fornlämningar, och därmed finns restriktioner för hur de får behandlas. Länsstyrelsen kan också särskilt bestämma att yngre vrak ska anses var fornlämningar.
Ägaren till den förlista båten har också äganderätten till vraket.
Källa: Riksantikvarieämbetet