Uppmärksamheten var stor i går när de första bilderna på den sjunkna ubåten publicerades. Det var vrakdykare från det svenskt dykföretaget Ocean X Team som gjorde upptäckten 2.750 meter utanför Sveriges ostkust. Då sade dykföretaget, som hade tagit bilderna på ubåten, att det kunde röra sig om en modernare ubåt, vilket hade kunnat få storpolitiska följder.
– Ubåten ser modern ut och det finns inga tydliga skador på den.
Så sade Dennis Åsberg som är VD på Ocean X team till SVT Nyheter i går. Nu visar det sig dock att det isländska företaget Ixplorer, som hade anlitat det svenska dykföretaget, hade letat just efter den här ryska ubåten i väldigt många år.
– Det är en dröm som gick i uppfyllelse. Vi har letat efter den här ubåten i 15 år, säger Alex Vladmirsson på Ixplore till SVT Nyheter.
Ubåten är sannolikt den ryska ubåten ”Som” som förliste 1916 och som enligt flera uppgifter kan vara från första världskriget.
Vrakdykaren: Kände inte till det
Men i går sålde det svenska dykföretaget in nyheten att man hade hittat en rysk ubåt med oklar datering på svenskt vatten trots att det isländska företaget redan visste vad det var för båt, och att två personer från företaget var med under expeditionen.
Det isländska företaget visste att ubåten var från första världskriget, kände ni till detta i går?
– I går? Nej, säger Dennis Åsberg.
Vad tycker du om att det isländska företaget har vetat hela tiden vilken ubåt de letade efter och inte sagt någonting förrän i dag?
– Ja, i dagsläget så kan man tycka att det inte var schysst. Men samtidigt så förstår jag det. De tycker att det är lite känsligt det här, att det ska komma ut, och de vill inte att vi ska prata om det, säger han till SVT Nyheter.
”Rädd för en läcka”
Delägaren Dennis Åsberg säger att det är vanligt att vrakletare försöker hemlighålla information så att den inte ska läcka ut till andra och att de inte visste mer än att de letade efter ett vrak.
De kände till ubåten ”Som”, men trodde inte att det var den de hittat eftersom den troddes ligga på en annan position, säger han.
På sociala medier spekulerar många i om det rör sig om ett pr-trick för att ge företaget, som har ett tv-projekt på gång, uppmärksamhet.
– Nej, det vet jag inte. Det kan hjälpa eller stjälpa. För oss finns det inga pengar i ubåten. Jag hade helst velat att vi inte gått ut med det nu, men så blev det. Jag tror att någon hade börjat leta i arkiv och vi var rädda för att det skulle läcka ut, säger Stefan Hogeborn på Ocean X Team.