Två Canadair CL-415 från Italien sätt in för att få kontroll över skogsbränder som härjar i Sverige. Flygplanen kan skopa upp 6 200 liter vatten vardera i en hämtning. Flygplanen var uppe 1 533 gånger under skogsbränderna i Västmanland 2014. Foto: AP Photo/Nick Ut)

De italienska vattenbombplanen har landat

Uppdaterad
Publicerad

De båda italienska brandflygplanen har landat i Örebro. De ska vattenbomba skogsbränderna som härjar i Sverige och har en betydligt större kapacitet än de svenska helikoptrar som hittills har satts in för att få kontroll över elden.

Två flygplan av modellen Canadair CL-415, anlände till Örebro flygplats tidigt på söndagskvällen. Från Örebro ska de kunna larmas till bränder i hela landet.

Flygplanen och besättningen, som består av 14 personer från Italien, är en del av ett EU-samarbete för beredskap att hantera allvarliga olyckor eller kriser.

Örebro flygplats

Det är samma typ som hjälpt Sverige förut att vattenbomba när den omfattande skogsbranden rasade i Västmanland 2014. Brandflygplanen var avgörande för att få kontroll över elden.

-  De gjorde ett avgörande bidrag, men det är tack vare den lokala räddningstjänsten framför allt, men de gjorde ett avgörande bidrag, säger Jakob Wernerman, MSB:s operative chef för skogsbränder.

”Helt annan kapacitet”

Flygplanen kan skopa upp 6 200 liter vatten vardera i en hämtning. Det är mycket mer än vad exempelvis Försvarsmaktens helikoptrar kan ta.

Under den omfattande skogsbranden i Västmanland 2014 kallades två brandflyg in – ett från Italien och ett från Frankrike. Det tog dock så lång tid för planen att anlända till Sverige att det föranledde en utredning av regeringen.

Den här gången kallas två brandflygplan in direkt från Italien.

Kostnaden för de två planen bestäms av hur ofta de får rycka ut. Men beredskapskostnaden beräknas till mellan 1,5 och 2 miljoner kronor, enligt MSB.

Fakta: Insatsen i Västmanland 2014

De italienska och franska brandflygplanen var uppe i luften 1 533 gånger och dumpade 10 miljoner liter vatten.

Källa: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Örebro flygplats

Mer i ämnet