Undersökningen, utförd på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, visar att 31 procent av svenskarna säger sig inte kunna klara sig utan sociala medier under semestern. Nyhetssajter rankas nästan lika högt – 30 procent – och 26 procent finner vädersajter oumbärliga.
I huvudsak är det 18-29-åringar som inte vill gå offline – en majoritet, 52 procent, anger sociala medier som sitt viktigaste semestermåste. Bland boende i Norrland är siffran 42 procent, medan stockholmare har det största behovet av nyhetssajter (39 procent).
Tryckta tidningar (dags- och kvällstidningar samt magasin), som många nog associerar med lata sommarsemestrar i hängmattan, hamnar överraskande lågt på listan – endast 3 procent av svenskarna ser dem som ett måste. I jämförelse är siffran för jobbmail 8 procent, och för bostadssajter 2 procent.
LÄS MER: Sociala medier bakom försämrad sömn hos unga
En generationsfråga
– Jag blev förvånad över den siffran. Man använder nog digitala prenumerationer i större utsträckning i dag, i sin iPad eller liknande. Det är nog också en generationsfråga, vanorna håller på att bytas ut, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, till SVT Nyheter.
Tror du folk är ärliga i sina svar – det är väl kanske lite skämmigt att erkänna att man är beroende av sociala medier på semestern?
– Man vill nog ge sken av att man verkligen tar semester från allt, så det är möjligt att man svarar oärligt. Det är ju bara att gå till sig själv – precis allt finns ju i mobilen i dag, inklusive tidningar och annan läsning, så det är lätt att bli lite beroende.
Fakta: Detta kan svenskarna inte vara utan på semestern
- Sociala medier 31 %
- Nyhetssajt 30 %
- Vädersajt 26 %
- Musiktjänst 23 %
- Nyhetssändning TV 12 %
- Filmtjänst 11 %
- Nyhetssändning radio 9 %
- Jobbrelaterad mail 8 %
- Podcast 8 %
- Köp-och sälj-sajt 5 %
- Print-tidning 3 %
- Bostadssajt 2 %
- Ingen 22 %
- Vet ej 7%
Källa: Novus