”Har halkat efter brutalt på grund av eftergifterna 2012”

Uppdaterad
Publicerad

Efter ett dygn i strejk är positionerna mellan facket och SAS fortfarande låsta, något som blev tydligt när representanter för båda sidorna i konflikten gästade Aktuellt under fredagskvällen. Piloterna vill ha kompensation för de uppoffringar man gjorde krisåret 2012 när företaget var nära konkurs – SAS kallar kraven extrema.

Det finns ännu ingen lösning i sikte för konflikten mellan SAS och pilotfacken. Natten mot fredag avvisade pilotföreningen ett förslag till nytt kollektivavtal och gick ut i strejk eftersom man inte hade fått gehör för sina krav på en rejäl löneökning och förbättrade arbetsvillkor gällande till exempel schemat.

Rawaz Nermany, ordförande för Svensk pilotförening, säger i fredagens Aktuellt att piloterna borde kompenseras för att ha gått med på eftergifter när SAS år 2012 var nära konkurs.

Bolaget räddades då genom att personalen gick med på försämrade villkor, bland annat lönesänkningar, längre veckoarbetstid för flygande personal, ändrade regler för semester och ett nytt pensionssystem. Man sa också upp mycket av personalen och sålde flera verksamheter.

”Bra om de kunde gå vidare”

Torbjörn Granevärn, förhandlingschef för Svenska flygbranschen, håller med om att piloterna gick med på stora eftergifter 2012, men att andra yrkesgrupper inom SAS ”har klarat av att bearbeta det och gå vidare”.

– De är glada över att SAS finns kvar. Jag tror att det hade varit bra om piloterna också hade klarat av att gå vidare, säger han i Aktuellt.

– Det förstår vi inte alls varför vi skulle göra, säger Rawaz Nermany.

”Ska kunna kombinera privatliv med arbetsliv”

Han menar att piloterna offrade mer än de andra yrkesgrupperna.

– Vi har halkat efter något så brutalt på grund av de eftergifter som gjordes då, jämfört med resten av branschen.

Nermany håller inte med om att en löneökning på 13 procent är extrem.

– Jag tycker att pilotyrket är ett yrke som ska vara bra betalt. Det är ett yrke där snabba beslut gäller och en dålig dag på jobbet innebär att man i bästa fall blir av med jobbet och i värsta fall att hundratals människor skadas eller mister livet.

En del av konflikten handlar om att piloter får sitt schema med kort varsel och kan jobba upp till sju helger i rad, men Torbjörn Granevärn säger att det finns möjlighet att önska vilka dagar man ska jobba och att man är beredd att förhandla fram förbättringar när det kommer till förutsägbarhet i schemat.

– Det är självklart att man ska kunna kombinera privatliv med arbetsliv, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.