Natten mot fredag valde pilotföreningen att avvisa förslaget till nytt kollektivavtal och gå ut i strejk. SAS vd Rickard Gustafson säger att han beklagar hur det drabbat många tusen av bolagets kunder.
– Vi har under lång tid suttit i förhandlingar med våra pilotföreningar och verkligen ansträngt oss för att tillmötesgå deras önskemål när det gäller löneutveckling, tjänstgöring och karriärvägar. Men tyvärr lyckades vi inte.
Inhyrda piloter med lägre löner
En av tvistefrågorna gäller inhyrda piloter som arbetar för lägre löner. Facket önskar att den verksamheten ska regleras.
– Ett företag måste väl kunna ha rätt att bestämma var man vill lägga sina produktionsresurser för att kunna skapa bästa möjliga kunderbjudande. En absolut majoritet av våra medarbetare är skandinaviska medarbetare, säger Rickard Gustafson.
Även piloterna blickar mot andra länder och jämför sin lönenivå med konkurrerande europeiska bolag.
– Då får man också flytta ut i välden. Väljer man att bo och arbeta här är det lokal lönebildning som gäller, säger Rickard Gustafson.
Konkurrenskraft för framtiden
2012 hade SAS stora ekonomiska problem och var nära konkurs. Räddningen blev en tuff sparplan där piloterna offrade mycket i arbets- och pensionsvillkor i förhandlingarna.
Deras lojalitet har prövats, hur är det med er lojalitet?
– SAS medarbetargrupper, oavsett om det är piloter, tekniker eller markadministration har gjort en heroisk insats under det svåra omställningsarbete som vi behövde för att bolaget skulle överleva. Nu tittar vi framåt, vi ska beställa nya flygplan och ställa om till ett hållbart resande. Vi kan inte vrida klockan tillbaka till 2012 när omvärlden runtomkring oss fortsätter att förändras. Jag kan bara notera att de bolag som inte orkar eller kan ställa om sin konkurrenskraft har försvunnit, säger Rickard Gustafson.