Det handlar om sträckor där maxhastigheten nu blir 80 kilometer i timmen, från hittills tillåtna 90 kilometer i timmen. De nya hastigheterna börjar gälla från början av november.
– 80 kilometer i timmen är den maximala hastighet där två personbilar, av hög säkerhetsstandard, klarar en kollision utan allt för allvarliga konsekvenser, säger Sandra Nordahl, enhetschef på Nationell Samhällsplanering på Trafikverket, till Ekot.
Mitträcken avgör
Samtidigt får nio mil väg högre hastighetsgräns.
– Det handlar om att rädda liv och skapa så säkra möten som möjligt. På de ställen som har en högre säkerhetsstandard, där vi har kunnat sätta upp mitträcke, kan vi höja hastighetsgränsen, säger Sandra Nordahl.
Redan i början av november kommer nya 80-skyltar upp. Förändringarna är en del av en omfattande genomgång av de svenska vägarna som Trafikverket gör fram till 2025. Totalt kommer hastigheten att sänkas på över 400 mil väg och höjas på 100 mil väg.
På måndagen fattade Trafikverket beslut om en stor del av hastighetsändringarna som planeras för hela perioden.
”Riktigt dålig lösning”
Riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännen, kritiserar Trafikverket för att normalisera något som borde vara en nödåtgärd:
– I stället för att mittseparera, eller underhålla vägarna, eller skylta upp olycksdrabbade sträckor, till exempel farliga kurvor, så väljer Trafikverket nu att sänka hastigheten. Det tycker vi är en riktigt dålig lösning, säger Heléne Lilja, kommunikationschef, till Ekot.
Fakta om hastighetsändringarna
- De nya föreskrifterna träder ikraft mellan den 4–6 november och då börjar omskyltningen av samtliga beslutade vägsträckor i landet.
- Längst upp i norr sänks hastigheten på cirka 20 mil väg, i västra Sverige sänks den på cirka 25 mil väg och i södra Sverige 16 mil.
- Generellt gäller att vägen ska vara mötesfri för att Trafikverket ska tillåta högre hastigheter än 80.
- Ungefär 16 liv kan räddas per år genom att anpassa hastighetsgränserna till vägarnas utformning. Sju liv till följd av omskyltning av befintliga vägsträckor från 90 km/timmen till 80 och nio liv till följd av om– och nybyggnad med mitträcken eller motorväg.
- Koldioxidutsläppen beräknas få en nettominskning med cirka 2.000 ton per år.
Källa: Trafikverket