Haverikommissionen misstänker väsentligt fel

Uppdaterad
Publicerad

Statens haverikommission har beslutat att utreda varför två tåg var nära att frontalkrocka. De misstänker att samma fel kan finnas på andra platser i landet.

Det var för knappt tre veckor sedan som två tåg hamnade på samma spår utanför Degerfors i södra Värmland. Av hittills okänd anledning slog en växel helt plötsligt om och ledde in tågen nos mot nos.

Haverikommission utreder

Statens haverikommissionen konstaterar att händelsen bör utredas, med hänvisning till att tillbudet tyder på ett väsentligt fel på spåranläggningen. I dokument som SVT tagit del av konstaterar haverikommission vidare att det kan bero på ”ett tekniskt fel och att samma problem skulle kunna finnas latent i andra anläggningar av samma typ”.

SVT granskar järnvägen

– Det är alltid allvarligt när två tåg kommer oavsiktligt front mot front mot varandra. Här finns det också misstankar om att det kan finnas något fel i spåranläggningen, säger Mikael Karanikas, utredningsordförande på Haverikommissionen. 

– Vi har bra koll på anläggningen och vi har ett systematiskt säkerhetsarbete som vi jobbar med varje dag. Sedan är det här i Strömtorp ett oerhört allvarligt tillbud som vi måste utreda och också lära av, säger Anna Lundman chef för Trafikverket Underhåll.

Trafiken fortsatte trots tillbudet

Tågbolaget SJ som körde ett av tågen uppskattar utredningen.

– Det är naturligtvis jätteviktigt att få svar på frågan: vad var det som hände? Vad var det som gjorde att det hände, och framför allt vad gör Trafikverket för att säkerställa att det inte händer igen, säger Helga Baagøe kommunikationsdirektör på SJ.

Utredningen försvåras dock av att Trafikverket inte stoppade trafiken efter tillbudet. I stället lät de tågen köra därifrån.

– Det är just en av de frågor som är föremål för den utredning som nu pågår, säger Anna Lundman.

Men tågbolagen är kritiska.

– Inträffar det ett allvarligt tillbud eller en olycka som man inte kan förklara får man sluta köra tills man åtminstone förstått vad som hände, säger Håkan Jarl, trafikchef på Tågkompaniet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet