Hela chatten om barns språkutveckling

Uppdaterad
Publicerad

Anette Lohmander, professor i logopedi, svarade på läsarnas frågor.

Moderator: Välkomna till chatten om barns språkutveckling. Varsågoda att ställa era frågor till professor Anette Lohmander!

Pionen: När bör de första orden kommit?

Anette Lohmander: Hej! Runt 1 års ålder men det är ganska stor variation. MAn brukar sägar att vid 18 månader bör barnet använda 8-10 ord (även om det fröstår väldigt många fler). Ord i denna tidiga ålder är också sådant som mu, vov och annat ljudhärmande

Jenny: Hej! Vår son snart 4 år har fått diagnosen verbal dyspraxi (F80,1) expressiv språkstörning . Vad tycker du är den bästa behandlingsformen för barn med denna diagnos?

Anette Lohmander: Hej! Jag hoppas du då/er son har kontakt med logoped som kan föreslå de bästa insatserna för just denna typ av talstörning. Jag skulle i första hand vilja hänvisa till er logoped eftersom det är svårt att beskriva behandlingsinsatser så här i chattformat. Det är inte heller givet att någon specifik metod är den bästa. För att föreslå behandlingsform behöver man träffa barnet och få en full bild av just hans svårigheter

Hälsn Anette

Helena: Hur mycket av talsvårigheter är ärftligt?

Anette Lohmander: Bra fråga som tyvärr är svår att svara generellt på. Talsvårigheter som är relaterade till medfödda skador eller sjukdomar kan man uppskatta ärftligheten för utifrån ärftlighet för grundorsaken. Men många gånger finns det inget känd orsak till talsvårigheter och då är det svårare. Det finns vad jag vet inga uppgifter vad gäller ärftlighet för talsvårigheter.

Moderator: Det kommer in väldigt mycket frågor nu – kul! Anette Lohmander svarar på så många hon kan.

Annette: Hej! Har ett barnbarn som är 11 mån, hur tycker du att man ska stimulera hen för att hens joller och tal ska komma igång. Läser o sjunger för hen, har du andra tips och metoder?

Anette Lohmander: Hej! Det är precis som du beskriver – man ska prata och kommunicera på olika sätt för barnet. Och göra det även om man inte får ”svar”. Det finns ingen specifik metod för att ”sätta igång jollret”, men vi vuxna har en tendens att prata mindre med barn som ännu inte använder så mycket joller och ljudande. Det är så kommunikation fungerar. HAr man ett barn som inte är så aktivt med sitt ljudande och tal kan det därför vara bra att tänka på att själv vara lite mer aktiv. Jag brukar rekommendera att man benämner, talar om vad saker heter och på så sätt förse barnet med ord som hen sedan har i beredskap när de kan börja användas. Läsa pekböcker, benämna kroppsdelar, härma djurläten – allt det där som man ofta gör helt naturligt med små barn.

Annika Johansson: Hej Jag har stammat hela mitt liv. Är nu vuxen och går på talträning på Danderyds sjukhus vid behov. Min fråga är: Kan man upptäcka stammning i banrs joller

Anette Lohmander: Hej! det är en bra fråga och just stamning har inte någon gång vad jag vet relaterats till hur jollret var. Problemet är att stamning yttrar sig tidigats när barnet börjar

t prata och hos många först som upphakningar/upprepningar i 3-4 årsåldern. För många barn avtar detta allt eftersom, men hos några kvarstår det. Att i det skedet eller ännu senare komma ihåg/veta hur jollret var är svårt, det är svårt förförldrarna att minnas. Undersökningar av samband där man måste gå tillbaka i tiden blir mycket osäkra. Jag kan tyvärr därför inte svara annat än att man inte vet.

Jemina: Mitt barn är snart 15 månader och hemma pratar vi två språk (en vuxen-ett språk). Vad är normal språkutveckling hos vårt barn och hur ska det låta. Tusen tack för din tid och dina råd!

Anette Lohmander: Hej! Då har barent goda chanser att få två språk med sig och det brukar barn klara utmärkt! Under utvecklingen kan det dock förekomma sammanblandningar mellan språken och man kan uppfatta det som barnet är lite senare. Kom ihåg att variationen är stor och att vara konsekventa med användning av det egna språket

Jonte: Angående dessa nya rön – kan det även indikera dyslexi (eftersom dyslektiker oftast har sämre och långsammare åtkomst till ordförrådet än ”normala” människor)?

Anette Lohmander: Hej! man har funnit samband med dyslexi hos barn med språkliga svårigheter i förskoleåldern. Det kan inte uteslutas att sen eller avvikande jollerutveckling indikerar senare språkstörning och därmed finns möjligt samband med senare dylexi. detta måste dock undersökas för att kunna sägas säkert.

Marcus: Hur ska man stimulera ett barn att ”utveckla” sitt joller när man misstänker att barnet är sen i sin utveckling? Vilka är tidiga insatser?

Anette Lohmander: hej! Att prata, läsa pekbok, benämna saker mm på alla de sätt som vi vuxna vanligtvis gör alldeles naturligt. Om barnet är tystlåtet tenderar man dock att inte vara lika aktiv så det är framförallt det som man kan tänka på. Att prata mkt även om barnet inte låter så mycket. Att förse barnet med många ord och interagera även om barnet är tyst!

Elin Andersson: Hej! Min son på 1 år pratar inte allt för mycket, han sa mamma hela tiden innan han blev ett år, sa även dada och dom klassiska ”orden”, men nu har det stannat av, han säger inte mamma längre och han säger inget direkt annat helller, bör vi vara oroliga för det? och kan vi hjälpa honom att våga prata mera? Mvh Elin Andersson

Anette Lohmander: Hej! Det första man bör göra är att kontrollera hörseln. Kontakta själv hörselklinik eller gå via BVC är mitt konkreta förslag.

Mormor: Ska man börja träna en fyraårig flicka som inte kan uttala s och f?

Anette Lohmander: Jag skulle vänta om flickan inte själv visar tecken på att hon är besvärad. Just dessa ljud och särskilt /s/ är det som man lär sig mot slutet av sin ljudutveckling. /f/ brukar komma lite tidgare, men det varierar. Om du är orolig, kontakta BVC eller en logoped direkt.

Emma: Min kompis barn är 3,5 och pratar nästan obegripligt. Både uttal och ordförråd är mkt dåligt. Hon säger t ex inte jag utan ”Aja” (Alva). Inte säker hur bra hon förstår. Hon har mkt lång tunga som ofta hänger lite utanför. Kan det vara orsaken? När bör man bli orolig?

Anette Lohmander: Jag föreslår att du direkt eller när det är möjligt kontaktar/ber BVC om kontakt med en logoped som kan utreda både språkförståelse och språkanvändning, dvs tal och andra sätt som man uttrycker vad man vill på.

Sofia: Hej! Min son som är 9 månader jollrar och har sig men de senaste dagarna har han börjat skrik-prata. Det är fruktansvärt högt, skär i öronen. Han gör det nästan hela dagarna. Är det ”normalt”?

Anette Lohmander: hej! det är lite svårt att veta utan att veta mer. Om han inte har något annat ljudande skulle jag föreslå att ni först kontrollerar pojkens hörsel. Finns problem med den bör det åtgärdas först. Om pojken fortfarande är begränsad i sitt ljudande fast hörseln är bra, föreslår jag att ni pratar med barnläkaren på BVC och eventuellt logoped som kan bedöma barnets utveckling av tal-språk

Nargiza: Hej! Mitt barn är 16 månader och fortfarande kan inte ett ända ord, anledningen till detta kanske är att jag pratar med honom på ryska, pappa på persiska och vänner på svenska. Ska jag prata med honom bara på ett språk?

Anette Lohmander: Hej! Ja, med tre språk i sin omgivning så behöver barnet nog lite mer tid på sig. Ljudar/jollrar barnet fast det inte säger några ord är det bra och ni vuxna ska förstås fortsätta och prata för att barnet ska få höra mycket språk även om han/hon inte säger några ord än. Prata på hemspråket, dvs fortsätt som ni gör för det ger barnet en möjlighet att få med sig flera språk i sin utveckling, även om det kan ta lite längre tid. Använder han/hon inga ord vid 2 års ålder är det bra att få kontakt med en logoped, men helst en som kan något av språken..

anna-lena: Hej! Många barn använder nappen mycket inte bara när dom sover eller som tröst. Tror du att detta kan påverka och försena barnets tal?

Anette Lohmander: Hej! Inte försena den språkliga utvecklingen men däremot påverka uttalet, dvs talet. Det är alltid en avvägning men man bör inte ha napp hela dagarna och inte när man kommit upp lite i småbarnsåren

Korven: Vår 6-åring har fortfarande svårt att forma r- och s-ljud. Dags för att söka upp en logoped i såfall?

Anette Lohmander: Hej! Ja, vid 6 år är det bra att förlja upp uttalet även av dessa ”senare” konsonantlju

mamman: När ska man som förälder bli orolig för sitt barns talutveckling?

Anette Lohmander: Hej! det finns några milstolpar, t ex stavelsejoller vid ca 10 månader, 8-10 ord vid 18 månader etc. det beror på i vilken ålder barnet är

NN: Har man observerat någon skillnad mellan pojkars och flickors utveckling i denna fråga? Finns det anledning anta att det är skillnad mellan könen kring detta?

Anette Lohmander: Hej!Flickor är som grupp tidigare i tal- och språkutvecklingen än pojkar

Daniel: Vår son är 20 månader och kan endast säga ma, pa, hundljud etc. Ska vi vara oroliga?

Anette Lohmander: Hej! Variationen mellan barn är stor. Man brukar säga att barn brukar ha 8-10 ord när man är ca 18 månader. Då inkluderas djurläten mm. Är det väsentligen färre skulle jag söka kontakt med en logoped och ev kontrollera hörseln innan om det inte är gjort nyligen.

Moderator: Nu svarar Anette Lohmander på chattens sista fråga.

Anna: Hej! När bör talet och alla ljud vara färdigutvecklade?

Anette Lohmander: hej! Omkring 5 års ålder men med reservation för de svåra konsonanterna, framförallt /s/ och /r/ och kanske /tj, sj/ som man kan ha kvar till 6-årsåldern. Barnet kan också klara vissa konsonanter i vissa ord med inte i andra, det är svårrare i kombination med en annan konsonant, och de kan därför vara lite senare, men i 5-6-årsåldern bör det vara på plats

Moderator: Då tackar vi Anette Lohmander och alla ni som ställt frågor i denna chatt om barns språkutveckling!

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.