Sergels Torg i Stockholm vid midnatt. En ung man kommer fram till en parkerad bil som det står Nattjouren på. Han kramar om Stadsmissionens uppsökare Eva Sjödin. Efter ett kort samtal sätter han sig i bilen som kör iväg. Klockan 02:15 läggs ett tweet ut:
#Nattjouren möter man, känd sedan tidigare. Han är glad över att snart få komma till behandlingshem men behöver just nu få komma in och sova.
Ber om bidrag via Twitter
På stockholmskartan som ligger ute på Nattjourens hemsida växer ett rött färdspår efter bilen som far söderut. Det är Stockholms Stadsmissions uppsökande verksamhet Nattjouren som är ute för att bistå personer som på grund av hemlöshet eller av andra skäl behöver hjälp.
Så har Stadsmissionen gjort länge, men nu tar man Twitter och Internet till hjälp för att i realtid berätta om verksamheten – och samtidigt be om bidrag.
Stockholmsnattens ”korrespondenter”
Stadsmissionen kallar sina twittrande socialsekreterare för Stockholmsnattens korrespondenter. Nästa tweet kommer 02:22:
Den unge mannen får plats på härbärge och är glad över att #nattjouren skjutsar. Han tackar för alla ggr vi hjälpt till tidigare.