100 miljoner kronor. Så mycket beräknar LKAB att de förlorar varje dygn som tågen inte kan trafikera Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.
Totalt handlar det om över sju miljarder kronor i uteblivna intäkter efter de två urspårningar som inträffat den senaste tiden.
– När det blir ett avbrott blir det väldigt fort stora förluster, säger Linda Bjurholt.
Näringslivet vädjar
Nyligen gick över 60 aktörer inom näringslivet ihop i en gemensam skrivelse till Sveriges och Norges regeringar för att visa sitt missnöje över Malmbanans brister.
”Vi är djupt bekymrade över banans undermåliga funktion och bristande kapacitet. Banans dåliga skick ger redan idag stora negativa konsekvenser”, skrev de.
– Anläggningen mår inte bra, den är inte underhållen väl vilket gör läget akut, säger Linda Bjurholt.
Men den bilden delas inte av Trafikverket.
– Jag ser läget som att Malmbanan är i bra skick, det är absolut en satsad bansträcka, säger Simon Sunna, sektionschef järnväg på Trafikverket.
Kraftiga förseningar 2023
Malmbanan är inte unik när det kommer till problem. Enligt ny statistik från Trafikverket och Järnvägsbranschen var förra året det sämsta på minst tio år när det kommer till förseningar för godstrafiken på de svenska järnvägarna.
– Vi måste rusta upp infrastrukturen men det är inte gjort i en kafferast. Vi har pekat tydligt på att underhållet har varit eftersatt, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till SVT:s agenda.
Prognosen är att Malmbanan ska kunna trafikeras igen på torsdag.
SVT Nyheter har tidigare kartlagt förseningarna för persontrafiken – här kan du söka på din station och se vad som låg bakom förseningarna.