I somras genomfördes en inspektion av Arbetsmiljöverket på Systembolagets huvudkontor. Där upptäcktes brister i rutinerna för hur kränkande särbehandling ska hanteras samt var de utsatta snabbt kan få hjälp. I oktober ska ledningen ha åtgärdat bristerna genom nya mallar för handlingsplan och en uppdaterad medarbetarundersökning.
– Vi måste hitta ett sätt för att fånga upp sådana här saker så tidigt som möjligt så att vi inte sitter med det här i knät för det är ingen som vill det. Framför allt inte våra medlemmar, som inte mår bra i det här, säger Maria Nilsson, klubbordförande för fackförbundet Unionen.
Internt har medarbetarundersökningar gjorts men både anställda och facket menar att frågorna tidigare haft stora brister – och varit utformade utan kopplingar till den psykosociala arbetsmiljön och hur de anställda upplever ledningen.
– Vi ser att det behövs mer frågor kring ledarskap, säger Maria Nilsson ordförande på klubbordförande Unionen.
Vd avböjer intervju
Magdalena Gerger, vd för systembolaget har under flera tillfällen pratat om frågor om ledarskap och arbetsledning, och är ytterst ansvarig för arbetsmiljön inom organisationen. SVT har bett att få intervjua henne om förhållandena på huvudkontoret, men hänvisats till bolagets HR-direktör Chatarina Eriksson.
När hon får höra om personalens berättelser säger hon att det är nya uppgifter för henne.
– Så ska vi naturligtvis inte ha det på vår arbetsplats. Det är därför vi jobbar systematiskt med att när vi ser och får signaler på att det inte fungerar och vi inte har ett klimat för dialog och kommunikation, som är centralt för oss, då tillsätter vi stöd, säger Chatarina Eriksson, HR-direktör på Systembolaget. (Se video.)
Efter att intervjun gjordes kallades personal till möten på båda de aktuella avdelningarna för att diskutera de aktuella frågorna.