Apotektsjänst menar i dag att kaoset främst kan förklaras med alltför stora beställningar från regionerna. Men i bolagets mejl till regionerna framhålls helt andra förklaringar.
Bland annat att Apotekstjänst i början hade problem med sina egna inkommande leveranser. Att dessa tagit för lång tid beskrivs som ”grundorsaken” till problemen.
Apotekstjänst hade dessutom ”vid beräkning av lagerplatsernas storlekar gått på uppgifter som vi fått från (den tidigare leverantören) Mediq och när produkterna väl kommit har inte måtten stämt. Då har vi delvis behövt bygga om i hyllorna i samband med inleverans.”
Missbedömningar och etikettkaos
SVT har tidigare avslöjat att bolagets numera avgångne vd beskrev hur bolaget försökt ”våldföra” sig på sina egna it-system vilket förvärrade i stället för att lösa situationen. Nu framkommer fler it-relaterade problem:
Den 2 oktober gjordes en systemuppdatering som orsakade försening genom att ta ”större delen av arbetsdagen”.
Den 6 oktober har företaget ”upptäckt ett IT-problem som gjort att vi inte har kunnat sortera order i prioritetsordning” och även ”haft en del IT-problem med våra följesedlar som har förorsakat stopp i produktionsflödet”.
Den 3 oktober meddelar bolaget att man gjort en ”missbedömning” eftersom man varit ”ivriga att få iväg de leveranser vi kunde slutföra”. artiklarna delades upp på ett sätt som gjorde ”att de regioner som fått leverans av varor ännu inte mottagit leveransanvisningar eller följesedlar”.
Just följesedlar och etiketter orsakar stora problem ute i vården. ”Etiketterna går EJ att läsa av vilket innebär att inget kan godsmottas och ingen check av ankommet gods kan göras.” heter det från Sörmland. Och från Västmanland: ”Fått en skvätt i dag, vet ej var följesedlarna är. Lite halvstökigt att jobba utan följesedlar!”
Sterilt gods oanvändbart
Företaget har framhållit att de fått många beställningar vid sidan om det ordinarie systemet. Men av mejlen framgår att bolaget självt varit högst delaktigt i att skapa parallella beställningsvägar, och bland annat hänvisat akuta beställningar till nya mejladresser.
Från Sörmland larmar vården om att man fått kassera material: ”Allt sterilt ligger felförpackat, vilket innebär kassation.” Region Uppsala larmar om ”akutbeställt sterilt gods ej rätt packat utan har skickats öppet på pallen så det kan vi inte använda!”
Apotekstjänst svarar att ”Det är mycket allvarligt om det är så att vi har bristande kunskap inom detta!” och att man måste få mer information om hur det sterila materialet ska packas.