SAS kämpar som många andra flygbolag i motvind (ursäkta ordvitsen) med svag krona och relativt höga bränslepriser, flygskatt och flygskam. Lägg till pressade biljettpriser och en pilotstrejk som kostade 600 miljoner kronor samt ett rejält naggat förtroende för bolaget. Som lök på laxen finns de som menar att det nya pilotavtalet blev alldeles för kostsamt.
SAS vd Rickard Gustafson varnar själv för att bolaget nu måste förnya sin flygplansflotta när många andra europeiska flygbolag gör detsamma – något som kan leda till överkapacitet.
EU-förordningen är stenhård
SAS relation till sin personal är minst sagt frostig. 700 personer skrev så sent som i juni på ett brev om att det råder ”management by fear” i bolaget. SAS chefer å sin sida menar att de måste spara och ”optimera sin affärsmodell” för att överleva. För att kunna konkurrera med lågprisbolagen har bolag skapats i Spanien och Irland där sociala avgifter är lägre. Norge har sålt sitt innehav, svenska staten vill gärna dumpa sitt.
Om det inte framkommit med önskvärd tydlighet: Det saknas inte utmaningar för SAS. Kostnaden för att ett flygplan inte kan flygas med passagerare från Zürich till Stockholm för att någon i kabinpersonalen känner sig ”olämplig för att flyga”, unfit for flight, är hög.
Men EU-förordningen är stenhård och Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet är lika tuff. Om du som kabinpersonal eller pilot upplever att du är olämplig för tjänstgöring och rapporterar det så ska du tas ur tjänst och stöttas, inte straffas. Händelsen ska dokumenteras och följas upp.
Förtroendeförlust riskerar att kosta hela din affär
SAS måste nu förklara sig för Transportstyrelsen och de måste rätta till grundorsaken. I det här fallet: utreda noggrant om det finns en bestraffande kultur och rätta till det. Och Transportstyrelsen tolererar inget överskylande, inget mörkande: tas inte detta på allvar kan SAS förlora tillståndet att flyga kommersiellt. Ett flygbolag kan inte vara lite säkert. Inte lite noggrann med rutinerna.
De vittnesmål som SVT samlat in tyder på att människor upplever sig pressade och att det inte finns tid för återhämtning. Det är inte unikt i vårt samhälle. Men om du som pilot eller kabinpersonal på ett flygbolag inte vågar säga att du inte klarar av din primära arbetsuppgift – att säkerställa passagerarnas säkerhet – kan konsekvenserna bli ödesdigra. Och det kostar långt mer än en inställd flygning.
Om passagerarna inte har förtroende för dig som flygbolag kan det kosta hela din affär.