Ida Runn tycker att Flixbus både är dåliga på att informera om förseningar och på att ersätta sina kunder på ett bra sätt. Foto: SVT/Privat

Idas flygbuss blev försenad – nekades ersättning för både buss- och tågbiljetterna

Uppdaterad
Publicerad

I höstas skulle Ida Runn från Norrköping åka på en drömresa till Thailand. Men det var nära att resan inte blev av eftersom bussen som skulle ta Ida till Arlanda var kraftigt försenad. Först efter att Plusredaktionen kontaktat bussbolaget ersätts Ida för de 747 kronor hon lagt ut på bussresan och den akuta ersättningsresan med tåg.

SVT:s konsumentredaktion Plus har kontaktats av flera personer som drabbats av förseningar och problem vid resor med det tyska bussföretaget Flixbus. Företaget är Sveriges största expressbussbolag, bland annat efter att det köpt upp Swebus förra året.

Ida Runn är en av de som är kritiska mot bussjätten efter att hennes drömresa till Sydostasien höll på att gå i stöpet när bussen till flyget inte dök upp på utsatt tid.

Plus granskar bussresor

– Den ursprungliga avgångstiden var 7:20, det ändrades till 7:40. Vid ca 7:30 ändrades detta återigen till 7:50. Klockan 8 var fortfarande ingen buss på plats och då såg jag i Flixbus app att den var ytterligare försenad 65 min, säger Ida.

Vågade inte chansa – tog tåget

Ida valde till slut att ta tåget till Arlanda och har anmält Flixbus till Allmänna reklamationsnämnden för att få tillbaka pengarna för biljetterna. Det handlar om 149 kronor för bussbiljetten och 598 kronor för tågbiljetten.

Flixbus har motsatt sig återbetalning. Företaget påstår i sitt uttalande om händelsen till ARN att Ida faktiskt åkte med bussen.

– Det är en ren lögn, säger Ida.

“Måste kunna ersätta passagerare”

Ida Runn är besviken på företaget.

– Jag förstår att det kan ske problem med bussen eller liknande men när de inte ens kan ge information om var bussen befinner sig eller ankomsttid anser jag att de måste kunna ersätta passagerare som väljer att ta ett annat färdmedel, säger Ida.

Efter att Plus varit i kontakt med Flixbus ändrar sig nu företaget och lovar att ge Ida ersättning.

Följ Plusredaktionens pågående granskning av bussresor – och tipsa vår reporter!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bussresor

Mer i ämnet