SVT:s konsumentredaktion Plus har kontaktats av flera personer som drabbats av förseningar och problem vid resor med det tyska bussföretaget Flixbus. Företaget är Sveriges största expressbussbolag, bland annat efter att det köpt upp Swebus förra året.
Ida Runn är en av de som är kritiska mot bussjätten efter att hennes drömresa till Sydostasien höll på att gå i stöpet när bussen till flyget inte dök upp på utsatt tid.
– Den ursprungliga avgångstiden var 7:20, det ändrades till 7:40. Vid ca 7:30 ändrades detta återigen till 7:50. Klockan 8 var fortfarande ingen buss på plats och då såg jag i Flixbus app att den var ytterligare försenad 65 min, säger Ida.
Vågade inte chansa – tog tåget
Ida valde till slut att ta tåget till Arlanda och har anmält Flixbus till Allmänna reklamationsnämnden för att få tillbaka pengarna för biljetterna. Det handlar om 149 kronor för bussbiljetten och 598 kronor för tågbiljetten.
Flixbus har motsatt sig återbetalning. Företaget påstår i sitt uttalande om händelsen till ARN att Ida faktiskt åkte med bussen.
– Det är en ren lögn, säger Ida.
“Måste kunna ersätta passagerare”
Ida Runn är besviken på företaget.
– Jag förstår att det kan ske problem med bussen eller liknande men när de inte ens kan ge information om var bussen befinner sig eller ankomsttid anser jag att de måste kunna ersätta passagerare som väljer att ta ett annat färdmedel, säger Ida.
Efter att Plus varit i kontakt med Flixbus ändrar sig nu företaget och lovar att ge Ida ersättning.
Följ Plusredaktionens pågående granskning av bussresor – och tipsa vår reporter!