SVT:s konsumentredaktion Plus har tidigare berättat om paret Nilsson Malm, som fick problem på sin bröllopsresa. När de landade på Seychellerna visade det sig att reseföretaget som de anlitat, Sun residence, inte hade bokat något hotell åt dem.
Och de är inte ensamma om att ha fått problem med samma företag. En av de drabbade är Ingrid Löwy. Hon ville fira sin 50-årsdag genom att bjuda hela sin familj på en resa till Mauritius, och för det hade hon sparat pengar i flera år.
Hon hittade hemsidan för Sun residence och bokade resan för sex personer. 185 000 kronor skulle sättas in på resebolagets konton med kort varsel och det utlovades transporter, hotell och flera aktiviteter.
Varningssignaler
Men i början av sommaren såg Ingrid ett omdöme av Sun residence som fick det att knyta sig i magen.
På ett reseforum varnades det för företaget och uppmaningen var att aldrig boka med dem. Personen ifråga hade även bott på det hotell som Ingrid skulle bo på, på Mauritius.
Fanns ingen bokning
Ingrid skrev till hotellet och frågade om det fanns någon bokning i deras namn. Då fick hon svaret att det inte gjorde det.
– Då rasade min värld, då förstod jag att vi inte hade någon resa, säger Ingrid Löwy till Plusredaktionen.
Inte heller flygbolagen som hon skulle resa med kunde hitta några bokningar i hennes namn.
Ännu inte fått pengarna
Ingrid avbokade resan direkt och fick en bekräftelse på att hon skulle få tillbaka största delen av pengarna. Det var i början av augusti och sedan dess har inget hänt.
Hon anmälde också företaget till polisen, men ärendet lades ner.
”Inväntar återbetalning”
Vd:n för Sun residence svarar på Plusredaktionens frågor via mejl.
“Beträffande familjen Löwy så har de haft en bokad resa men valde ändå att avboka. Då vi redan betalt våra leverantörer måste vi invänta att de återbetalar oss, vilket är pågående, innan vi kan betala kunden. Vi har informerat kunden om detta”.
Vad gäller bokningarna som varken fanns på flyg eller hotell, så uppger Sun residence att det inte är konstigt då flyget var en gruppbokning och därför fanns inga personnamn med och att hotellet var bokat via ett annat bolag. Därför fanns, enligt företaget, varken Ingrids eller Sun residence namn någonstans i bokningen.
Flightnumren stämmer inte
Men när Plus kollar finns inga flighter med de nummer som står på resehandlingarna. Sas, som Sun residence påstår sig ha bokat delar av resan hos, meddelar också att det inte ens går att boka flygresor så långt före som Ingrids flyg var bokat.
Sun residence meddelar vidare att företaget nu jobbar för att se till att de resenärer som begärt ersättning eller återbetalning också får det. Företaget uppger också att de nu har stängt ner, på grund av hälsoskäl och dålig lönsamhet det senaste året.