SVT:s konsumentredaktion Plus har under en längre tid granskat resor som gått snett. Men det är inte bara i redaktionens mejlkorg som missnöjet märkts av.
Under 2018 inkom cirka 4 100 reseärenden till ARN, vilket är en ökning på över 700 anmälningar jämfört med året innan.
Enligt Helen Eriksson, presskontakt på ARN, kan den ökningen bero på att det nu finns en skyldighet från reseföretagens sida att informera resenärer om rätten att få sina fall prövade. Hon menar även att det finns en större medvetenhet hos konsumenterna idag än tidigare.
Oftast följer företagen besluten
Men även om hon ser en ökning i klagomålsärenden så finns det ljuspunkter.
– Det är glädjande att företagen också väljer att följa våra beslut i större utsträckning, säger Helen Eriksson.
I nästan nio av tio fall har företagen följt ARN:s beslut som tagits till fördel för konsumenten. Allmänna Reklamationsnämndens beslut är inte tvingande utan rekommenderande.