Ingela Hagemans tåg Stockholm-Skövde med avgång 18.13 ska nu avgå 20.25. Anledningen är oklar. Perrongen är full av resenärer och folk har börjat sätta sig på golvet. Inga SJ-värdar syns till.
Ett tåg som skulle avgått 16.15 rullar in. Ingela Hageman gör ett försök att hoppa på.
– Då blev jag stoppad av en konduktör som sa att det var fullt, och att man ABSOLUT inte får stå i gångarna, eftersom tåget går så fort.
Både rätt och fel tåg
Efter avvisningen går hon en promenad och ser på en informationstavla att hennes tåg nu avgår 19.25. Det är precis vad klockan har hunnit bli.
En ung SJ-värd som Ingela Hageman till slut hittat ropar ”SPRING, det har inte gått än”, berättar hon. Hon lyder värdens order och störtar mot tåget med två rullväskor, en kylväska och en ryggsäck. Men väl framme vid tåget stoppas hon och de övriga resenärerna.
– En värdinna sa att det i praktiken var vårt tåg, men att det egentligen är ett annat tåg och att vi måste vänta till 20.25.
Total anarki
Samtidigt hörs en röst i perrongens högtalare som om och om igen ber resande med Ingela Hagemans ”tåg 20456” att stiga på. Efter en stunds förvirring får resenärerna beskedet från en ensam konduktör att det ändå är deras tåg.
– Det blev total anarki. De upphävde hela sittplatssystemet ombord och det var först till kvarn. På det första tåget var det förbjudet att stå, men nu uppmuntrades folk till det.
Efter midnatt kom Ingela Hageman till slut fram till sin vän i Falköping, efter att ha väntat på en SJ-utlovad taxi i Skövde som aldrig dök upp.
– Jag vet inte om jag vill skratta eller gråta. Jag skulle vilja göra en film om den här upplevelsen. Det var totalt absurt.
Kompensation: kaffe
Hittills har inget ersättningserbjudande dykt upp från SJ:s håll.
– När jag var ombord på tåget såg jag ett sms om att SJ som kompensation bjuder resenärerna på kaffe från Pressbyrån, men när jag frågade gällde det inte ombord på det egna tåget, berättar Ingela Hageman.
– Till slut fick jag en kopp te i alla fall, som ett undantag. Det är verkligen dåligt.
SJ ber om ursäkt
SJ ber om ursäkt beklagar att Ingelas och andra resenärers upplevelse har varit jobbig och uppmanar de som drabbats att höra av sig till SJ:s kundtjänst för att få ersättning och kompensation.
– Resenärer som missat sina avgångar ska hänvisas till andra avgångar i mån av plats. I det här fallet har man låtit resenärer gå ombord trots att tåget redan var fullt, vilket gjort att vissa fått stå. Att man tagit det beslutet beror sannolikt på de stora störningarna som var under tisdagen, säger Agnes Hägg vid SJ:s presstjänst.