Det var för att följa sina drömmar om fler och bättre karriärmöjligheter som 20-åriga Juosra Al-Mansour i slutet av sommaren packade ihop sitt liv i Växjö och flyttade till Stockholm.
Det dröjde inte länge innan Juosra fick napp i sitt jobbsökande.
– Jag skickade in ansökan på platsbanken, och en vecka senare fick jag en kallelse att komma på intervju.
Hur kände du då?
– Just då kände jag mig jättelycklig, är man 20 år gammal och kommer till en ny stad, då är att få ett jobb så fort guld värt.
Efter ett par dagars obetald utbildning i säljteknik började Juosra ringa sina första försäljningssamtal.
– Mitt första samtal var till en person som hade gått bort och jag tyckte att det var jättejobbigt att behöva vara med om såna här samtal.
Vad sa cheferna då?
– Jag berättade hur det låg till, och då sa de att ”du ska försöka sälja till anhöriga”, att jag skulle försöka sälja till maken till den här kvinnan som hade gått bort. Det tycker jag är omoraliskt och fel, så gör man inte.
Men det höll inte Juosras chefer med om. Man skulle aldrig acceptera ett nej, utan fortsätta tills kunden gav vika eller slängde på luren. På en tavla rankades de anställda efter hur mycket de sålt, och vid varje lyckad försäljning ringde en klocka. Och då lönen var helt provisionsbaserad var säljandet ett måste.
– Den här klockan som ringde konstant gjorde att man också kände lite panik, man tänkte ”men jag sålde ju ingenting”, och cheferna pausade fler gånger under dagen och gick igenom tavlan och visade vilka som hade sålt bra och dåligt. Och jag ville ju inte vara den dåliga...
Företaget tar avstånd från metoderna
Tele4u, det företag som Juosra jobbade för vill inte ställa upp på en intervju. Bolagets VD, Julius Bengtsson skriver i ett mail att man tar avstånd från de metoder Juosra beskriver.
Han skriver också att hon inte kan ha varit anställd av företaget eftersom all försäljning sker via återförsäljare. Men när vi söker på nätet hittar vi flera platsannonser där Tele4u söker säljare, något som vd:n i nästa mail förklarar med att Tele4u rekryterar personal åt sina egna återförsäljare.
Trots att hon blev både hotad och förolämpad av kunder förstår Juosra deras frustration.
Den psykiska pressen blev till slut för stor, och när hon försökte säga upp sig hotade cheferna med böter på flera tusentals kronor.
– Då satt man i en knivig situation där man måste sälja fast att man inte vill, för annars måste man betala, och det är ganska mycket pengar.
Trots hoten om böter slutade Juosra en dag att gå till jobbet, hon orkade inte mer. Företaget har hon aldrig hört av igen och i dag jobbar hon istället som lärarvikarie.
– Man mår inte alls bra och att i den unga åldern gå ut i jobbranschen och se att en chef gör så, då kan man tro att det är så här på varenda arbetsplats.
SVT:s säljgranskning fortsätter. Har du information du vill lämna om metoder eller företag? Tveka inte att kontakta oss via denna länk: tipsapejl.svt.se/saljgranskning