– Hur förhåller ni er till att inkludera minoritetsspråk som en del av läroplanen i grundskolan?
– Vi kommer nog inte att rösta för ett sådant förslag. Det är klart att man idag har rätt till att läsa sitt modersmål. Vi menar att man ska ha rätt till det om man tillhör en av de nationella minoriteterna. Men att ha ett särskilt ämne för det som alla ska kunna välja mellan ser vi ingen vinst med.
– Skulle inte inställningen till minoritetsspråk ändras om det fanns inkluderat i läroplanen?
– Jag tror att intresset grundar sig i att man förstår att man i sin yrkeskarriär har större nytta av att lära sig ett av de större språken än till exempel samiska eller finska. Det viktiga för mig är att den möjligheten finns, därför att det är nationella minoriteter som har en historisk hävd i Sverige. Då ska man också ha vissa rättigheter.
– Ni vill inte ge stöd för modersmålsundervisning i grundskolan, varför då?
– Svenskan är det språk vi ska prata i Sverige, det är det viktigaste. Vill man läsa nåt annat språk har man möjlighet att göra det men vi måste prioritera politiskt. Är man i förskoleåldern kan man få sitt modersmål i hemmet.
– Hur ska ni uppfylla vallöftet med en trygg och värdig ålderdom för de sverigefinländska arbetskraftsinvandrarna som med åldern glömt bort det svenska språket?
– Även om vi i grunden är motståndare till särrättigheter för olika etniska grupper så får man vara lite pragmatisk och inse att det viktigaste för människor är en värdig ålderdom. Man måste kunna kommunicera med personalen där man bor på sitt modersmål.