Klassen på 17 personer firade studenten på ett flak för 100 personer. Foto: Privat

Klassen fick betala 8.000 extra för fel studentflak

Uppdaterad
Publicerad

Hanna Alsabeah och hennes klass hyrde ett studentflak för 20-30 personer med extra stor ljudanläggning från Studentflak.nu under förra hösten. På studentdagen kom ett flak för 100 personer – som saknade halva ljudanläggningen.

– Det skulle bli den bästa dagen på året, men vi blev bara besvikna. Vi kunde inte höra musiken och våra lakan täckte bara halva studentflaket, säger Hanna Alsabeah till SVT:s konsumentredaktion Plus.

När Hanna Alsabeahs gymnasieklass skulle boka studentflak under hösten 2016 så var det svårt att hitta ett företag som kunde leverera ett studentflak till Eskilstuna. Till slut föll valet på Studentflak.nu, som kunde utlova ett studentflak med ”ljudanläggning XL” för 13.300 kronor.

DYR NOTA FÖR STUDENTEXAMEN

3.000 kronor dyrare

På Studentflak.nu:s hemsida står att företaget reserverar sig för ”prisjusteringar vid hög belastning.” Och när avtalet om studentflaket kom till klassen så visade det sig att flaket skulle kosta 16.300 kronor, 3.000 kronor mer än vad som stod på hemsidan.

Dessutom fick klassen betala en depositionsavgift på 5.000 kronor. I avtalet stod att endast 50 procent av depositionsavgiften skulle återbetalas på grund av administrativa kostnader. 

Sammanlagt betalade klassen alltså 21.300 kronor för studentflaket, 60 procent mer än det angivna priset på hemsidan. 2.500 kronor skulle sedan klassen få tillbaka i deposition efter studentdagen.

Klassen fick veta att den extra kostnaden berodde på att studentflaket skulle levereras till Eskilstuna, och gick med på villkoren i avtalet.

”Man fick stå i bensinångor och avgaser”

– När studentdagen närmade sig frågade jag via sms hur stort flaket skulle vara, för vi behövde förbereda lakan. Då fick jag till svar att flaket skulle vara 2,5 x 5 meter, säger Hanna Alsabeah.

När flaket anlände på studentdagen så visade det sig vara cirka nio meter långt. Dessutom saknades två av fyra högtalare till ljudanläggningen. Hanna Alsabeah berättar att släkt och vänner som var på plats för att titta på studenten trodde att klassen inte hade haft någon ljudanläggning på flaket överhuvudtaget. 

– Det var jättesvårt att höra musiken. Det var en motor som satt framme på flaket och bullrade vid högtalarna. Man var tvungen att stå nära för att höra något, och då fick man stå i bensinångor och avgaser, säger hon till Plus.

Efter studenten kontaktade klassen Studentflak.nu för att få pengarna tillbaka för studentflaket. Men företaget hävdade att reklamationen kom för sent, och klassen fick inte ens tillbaka halva depositionsavgiften på 2.500 kronor, en summa som skulle återbetalas enligt avtalet.

”Borde få tillbaka hela summan”

Laila-Marit Sandberg, konsumentvägledare i Eskilstuna kommun, har hjälpt klassen att försöka reklamera kostnaden för studentflaket.

Konsumentvägledare brukar i vanliga fall inte uttala sig i ett enskilt fall, men klassen har bett Laila-Marit att föra klassens talan i ärendet mot Studentflak.nu. 

– Klassen borde få tillbaka hela summan på 21.300 kronor. Vi anser att nyttan med flaket har fallit bort helt, säger hon.

– Dessutom är det ett väldigt luddigt skrivet avtal. Konsumenten har inga rättigheter i avtalet med studentflak.nu, bara skyldigheter, säger Laila-Marit Sandberg. 

Inte återbetalat en krona

Efter kontakt med konsumentvägledaren har studentflak.nu meddelat att företaget är villigt att betala tillbaka halva kostnaden för ljudanläggningen, men inga pengar för flaket. Depositionsavgiften är inte heller återbetald. 

– Men Studentflak.nu har fortfarande inte betalat en krona till klassen, säger Laila-Marit Sandberg.

Hanna Alsabeahs gamla gymnasieklass planerar att göra en anmälan mot Studentflak.nu som inom kort kommer att skickas in till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

LÄS MER: Företaget: ”Vi avvaktar ARN:s beslut”

LÄS MER: Allt dyrare att ta studenten

MISSA INTE: Studenter dåliga på att uppskatta kostnaden

TIPS: Sanne Olsson: ”Så undviker du att studenten blir en köpfest”

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

DYR NOTA FÖR STUDENTEXAMEN

Mer i ämnet