I Tele2:s välkända reklamfilm, där får agerar, påstår telefonibolagets lammfigur att konkurrenternas avgifter hotar yttrandefriheten genom att ta betalt varje gång man inleder ett samtal. Filmen ingår i en kampanj där Tele2 marknadsför ett abonnemang med fast kostnad där det inte finns någon öppningsavgift.
Men vad Tele2 inte berättar i filmen är att bolaget tar ut öppningsavgifter i de flesta andra abonnemangsformer Tele2 och deras undervarumärke Comviq har.
– Det är lite vilseledande om man hävdar att andra har krav som de själva inte har, säger Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson som även är generaldirektör för Konsumentverket.
Höjde avgifter
Vad Tele2 inte heller berättar i sin reklamfilm, tillverkad av byrån Forsman & Bodenfors, är att bolaget under hösten höjde de andra avgifterna för just det abonnemang man nu gör reklam för, något som framkommer i bolagets bokslut.
Tele2:s informationsdirektör Pernilla Oldmark förstår inte kritiken mot att man höjt vissa avgifter samtidigt som man gör reklam för att man sänker andra.
– Vi ser hela tiden efter hela paketeringen och där gjorde vi en prisjustering för nya kunder. Men det är inget konstigt. Det gör man hela tiden, det gör man i alla olika branscher på alla olika produkter, säger hon.
Öppningsavgifter guldgruva
Öppnings, kopplings- eller startavgift har blivit telebolagen favoritavgifter, trots att det är en avgift som i princip inte motsvarar någon kostnad.
I år kommer vi att ringa närmare tio miljarder mobilsamtal. De flesta mobilföretagen tar ut mellan 70 öre och en krona varje gång du ringer ett samtal. Det innebär att mobilöperatörerna varje år har mångmiljardintäkter på bara öppningsavgifter, en avgift som ofta bara står i det finstilta.
Till exempel marknadsför Tele2 sitt Comviq Kompis-kontantkort med att det är gratis att ringa till alla andra Tele2- och Comviq-kunder. Men det stämmer inte. För den som läser långt ned i prislistan ser att kunden måste betala 99 öre per samtal.
Comviqs omfattande marknadsföring av sina kontantkort har gjort produkten till en av Sveriges mest populära. Men för den som ringer 15 samtal om dagen kan telefonräkningen bli en överraskning. 15 samtal om dagen blir över 5.000 kronor per år i öppningsavgifter.
Tele2: Många vill ha öppningsavgifter
Tele2:s informationsdirektör Pernilla Oldmark försvarar bolagets prismodeller.
– Det är många kunder som vill ha ett fast pris per månad. Sedan är det många kunder som fortfarande vill ha öppningsavgifter i sina abonnemang, säger Pernilla Oldmark.
Tele2 har en tredjedel av mobilmarknaden. Det innebär att öppningsavgiften ger intäkter varje år på upp till tre miljarder kronor.
Tele2:s affärsidé har varit så lönsam att bolaget de tre senaste åren kunnat dela ut sammanlagt över 20 miljarder kronor till aktieägarna, varav en stor del går till huvudägaren, familjen Stenbeck.
Lågt förtroende
Konsumentombudsmannen anser att mobilbolagens reklamtrixande mest drabbar dem själva.
– Vi har utredningar som visar att förtroendet för reklamen från den här branschen är väldigt, väldigt låg. Jag tror det bara var fem procent som har förtroende för de här reklamkampanjerna, säger Gunnar Larsson.
Tele2 leder anmälningsligan
Stenbeckskontrollerade mobilbolaget Tele2 och deras varumärke Comviq har flest anmälningar av alla telebolagen hos Konsumentverket.
Sedan 2011 har Tele2 anmälts flest gånger av alla telebolag till Konsumentverket. Bolaget har 433 anmälningar, anmälningar som ofta handlar om marknadsföringen. Många av anmälarna är upprörda över bristande prisinformation, felaktiga påståenden av säljare och vilseledande marknadsföring. Flera av anmälarna är också kritiska mot just öppningsavgifterna.
På andra plats i anmälningstoppen kommer Telia med 327 anmälningar. Efter Telia följer Telenor med 272 anmälningar och Tre med 232 anmälningar.
Tele2 hamnar också i topp när det gäller anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden. Sedan 2011 har Tele2 och deras varumärke Comviq fått 334 anmälningar, näst flest har Hi3G med varumärket Tre. De är anmälda 256 gånger. Telia har 238 anmälningar medan Telenor har 215.
(SVT)