En person håller en katt i famnen, stående vid ett fönster i ett rum med mjukt ljus.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Är som ett övergrepp”. Så kunde Helena Ylander manipuleras av bedragare på telefon. Foto: SVT/David Winnerstam

Psykologin bakom telefonbedrägerier: ”Är som ett övergrepp”

Uppdaterad
Publicerad

Trots att många vet hur man borde göra om man bli uppmanad att lämna ifrån sig sina kontouppgifter är det lätt att manipuleras och svenskarna blev genom telefonbedrägerier lurade på hundratals miljoner förra året. Bedragarna vet hur hjärnan fungerar och utnyttjar det.

– Vi människor är lättlurade faktiskt, säger Lars-Olof Johansson, professor i psykologi.

– Bedragarna är oerhört skickliga, de har kunskap i psykologi och har övat, säger Lars-Olof Johansson, professor i psykologi som studerat mekanismer bakom beslutsfattande. Han har för Konsumentverkets räkning skrivit en text om psykologin bakom riskfyllda beslut tillsammans med en kollega.

I de flesta typer av bedrägerier är det enligt forskarna samma grundläggande psykologiska mekanismer som används. Det första steget är att stressa individen. Det kan handla om att påstå att det finns en skuld som inte är betald och gått till Kronofogden eller att det pågår ett dataintrång.

Bli av med problem snabbt

– Om man ska få en person att inte fatta rationella beslut så gäller det att stressa människan.

Hjärnan går då in i ett tillstånd som går ut på att snabbt försöka lösa ett problem, förklarar Lars-Olof Johansson.

– Man söker efter information som som kan hjälpa. Man blir mer benägen att lita på sin omgivning.

I den här fasen skapas tillit till bedragaren med hjälp av olika metoder. De erbjuder hjälp, kan sitta på olika slags information som verkar pålitlig. Man blir benägen att följa deras uppmaningar.

Inte okunskap

Tvärtemot vad många kan tro handlar det inte om okunskap hos de som drabbas. Många vet vad de ska göra om de utsätts för ett bedrägeri men blir lurade ändå.

– De psykologiska processerna är sådana att det är få som kan stå emot.

För att komma tillrätta med bedrägerierna är det mest effektiva sättet enligt Lars-Olof Johansson att ändra strukturen på hur betalningar görs via bankerna. Inte att lägga ansvaret på individerna.

– Vi kommer inte kunna ändra på att människor är stresskänsliga och vill kunna lita på andra.

Vishing, telefonbedrägeri

Vishing, en hopskrivning av engelskans ”voice phishing”, är en bedrägerimetod över telefon. Bedragarnas mål är att få tag på personlig information, BankID och/eller att utföra ekonomiska transaktioner.

Brottsvinsterna från vishing minskade under perioden januari till november 2024 med 40 procent i jämförelse med samma period 2023. Trots detta handlade det om 396 miljoner kronor som svenskar blev lurade på, enligt uppgifter från Polisen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.