Skollagen slår fast att alla elever har rätt till en likvärdig utbildning i Sverige. Men där finns det idag brister. En av orsakerna är att många kommuner med särskilt utsatta områden inte jobbar strategiskt med frågor som rör lärarkompetens och resursfördelning mellan skolor. Det menar Skolinspektionen.
- Det innebär att viktiga möjligheter för kommuner att motverka skillnader mellan skolor och elever inte tas tillvara. I skolor med lägre kunskapsresultat behövs många erfarna och utbildade lärare. Samtidigt vet vi att behöriga lärare i lägre grad söker till skolor med utmaningar. Om inte särskilda insatser görs finns det risk att skolor med tex låga kunskapsresultat har svårt att vända utvecklingen. Det drabbar självfallet elever och det påverkar samhället, säger Helén Ängmo, generaldirektör på Skolinspektionen.
”Tar den här frågan på största allvar”
Skolinspektionen har granskat 27 kommuner som har problem med skolor som har låga kunskapsresultat eller hög andel nyanlända elever. Enligt rapporten misslyckas de flesta kommuner med att stärka lärarresurser och att jobba strategiskt med att rekrytera utbildade och erfarna lärare. Fyra av 27 kommuner jobbar med frågorna på ett konstruktivt och tillfredsställande sätt. En av dem är Haninge kommun.
– Vi tar den här frågan på största allvar. Hela utbildningsförvaltningen tar ett samlat grepp och vi involverar hela organisationen. Det är ett nära samarbete mellan oss och rektorerna, säger Pär Olsson, chef för grundskolan i Haninge kommun.
Vill se tydligare ansvar
Kommunen är huvudman för alla kommunala grundskolor, vilket innebär att kommunen har ansvar för att skolan har de resurser som krävs och att skolan ska jobba för att bli bättre. Men det ansvaret behöver bli bättre, enligt Skolinspektionens rapport.
- Vi vill att huvudmän och rektorer ska se att analys av lärarresurser är en viktig del i arbetet för en stärkt likvärdighet i skolan. Elever behöver få lika möjligheter till kvalitet i sin skolgång, säger Helén Ängmo på Skolinspektionen.
Granskade kommuner
Lista på kommuner som Skolinspektionen granskat: (de fetade uppfyller en rad kriterier i Skolinspektions granskning. Till exempel jobbar på de förvaltningsnivå aktivt med frågor som rör resursfördelning mellan skolor och att rekrytera behöriga lärare)
Borlänge kommun
Borås kommun
Eskilstuna kommun
Falu kommun
Göteborg kommun
Halmstad kommun
Haninge kommun
Järfälla kommun
Jönköpings kommun
Karlskrona kommun
Katrineholm kommun
Linköping kommun
Malmö kommun
Motala kommun
Norrköping kommun
Nyköping kommun
Sandviken kommun
Sollentuna kommun
Stockholm kommun
Sundbyberg kommun
Södertälje kommun
Trollhättan kommun
Upplands-Bro kommun
Uppsala kommun
Västerås kommun
Ystad kommun
Örebro kommun