Genrebild. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Kommuner misslyckas i skolansvar

Uppdaterad
Publicerad

Många kommuner är för dåliga på att hjälpa skolor i utsatta områden att hitta behöriga lärare och fördela resurser. Det slår Skolinspektionen fast i en rapport som publiceras idag. Men de lyfter också fram ett par kommuner som tar stort ansvar för skolorna.

Skollagen slår fast att alla elever har rätt till en likvärdig utbildning i Sverige. Men där finns det idag brister. En av orsakerna är att många kommuner med särskilt utsatta områden inte jobbar strategiskt med frågor som rör lärarkompetens och resursfördelning mellan skolor. Det menar Skolinspektionen. 

- Det innebär att viktiga möjligheter för kommuner att motverka skillnader mellan skolor och elever inte tas tillvara. I skolor med lägre kunskapsresultat behövs många erfarna och utbildade lärare. Samtidigt vet vi att behöriga lärare i lägre grad söker till skolor med utmaningar. Om inte särskilda insatser görs finns det risk att skolor med tex låga kunskapsresultat har svårt att vända utvecklingen. Det drabbar självfallet elever och det påverkar samhället, säger Helén Ängmo, generaldirektör på Skolinspektionen.

”Tar den här frågan på största allvar”

Skolinspektionen har granskat 27 kommuner som har problem med skolor som har låga kunskapsresultat eller hög andel nyanlända elever. Enligt rapporten misslyckas de flesta kommuner med att stärka lärarresurser och att jobba strategiskt med att rekrytera utbildade och erfarna lärare. Fyra av 27 kommuner jobbar med frågorna på ett konstruktivt och tillfredsställande sätt. En av dem är Haninge kommun. 

– Vi tar den här frågan på största allvar. Hela utbildningsförvaltningen tar ett samlat grepp och vi involverar hela organisationen. Det är ett nära samarbete mellan oss och rektorerna, säger Pär Olsson, chef för grundskolan i Haninge kommun.

Vill se tydligare ansvar

Kommunen är huvudman för alla kommunala grundskolor, vilket innebär att kommunen har ansvar för att skolan har de resurser som krävs och att skolan ska jobba för att bli bättre. Men det ansvaret behöver bli bättre, enligt Skolinspektionens rapport. 

- Vi vill att huvudmän och rektorer ska se att analys av lärarresurser är en viktig del i arbetet för en stärkt likvärdighet i skolan. Elever behöver få lika möjligheter till kvalitet i sin skolgång, säger Helén Ängmo på Skolinspektionen. 

Granskade kommuner

Lista på kommuner som Skolinspektionen granskat: (de fetade uppfyller en rad kriterier i Skolinspektions granskning. Till exempel jobbar på de förvaltningsnivå aktivt med frågor som rör resursfördelning mellan skolor och att rekrytera behöriga lärare)

Borlänge kommun  

Borås kommun  

Eskilstuna kommun  

Falu kommun  

Göteborg kommun  

Halmstad kommun  

Haninge kommun  

Järfälla kommun  

Jönköpings kommun  

Karlskrona kommun  

Katrineholm kommun  

Linköping kommun  

Malmö kommun  

Motala kommun  

Norrköping kommun  

Nyköping kommun  

Sandviken kommun  

Sollentuna kommun  

Stockholm kommun  

Sundbyberg kommun  

Södertälje kommun  

Trollhättan kommun  

Upplands-Bro kommun  

Uppsala kommun  

Västerås kommun  

Ystad kommun  

Örebro kommun 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.