Ett åskoväder gör att flera flyg till och från Arlanda är försenade. Foto: TT

Det har du rätt till vid försenade och inställda flyg

Uppdaterad
Publicerad

Assistans, mat och förfriskningar samt i vissa fall ersättning. Det är några av sakerna du som konsument har rätt till om ditt flyg drabbas av en längre försening.

– Om flyget är inställt eller mer än fem timmar försenat så har flygbolaget en skyldighet att antingen erbjuda återbetalning av biljettpriset eller ombokning, säger Robin Stensson, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

– Har flygbolaget brustit gällande skyldigheten att omboka kan man försöka söka ersättning för egen ombokning.

Vilka rättigheter har man som konsument när det kommer till försenade flyg? 

– Det beror lite på i vilket stadium förseningen är i och hur lång flygningen är. Men generellt ska man erbjudas service i form av måltider och förfriskningar beroende på förseningens längd, och om det är så att det blir nödvändigt att sova över ska man erbjudas hotellrum, säger Robin Stensson. Man kan i vissa fall även ha rätt till schablonersättning på upp till 600 euro.

Flygbolaget som är ansvarigt

Vid flygningar inom EU har flygbolagen en rad skyldigheter. Som konsument bör man därför alltid i första hand kontakta flygbolaget vid förseningar. Enligt Robin Stensson ska man också tänka på att dokumentera sina kontakter med flygbolaget. 

– Vi brukar rekommendera att man kontaktar bolaget skriftligen för då har man bevis. Man får även försöka gå till disken på flygplatsen. Kan de inte ge ett svar där ska man försöka få ett skriftligt svar.

Spara bevis på försök till kontakt

Om man har svårt att komma i kontakt med flygbolaget och vill söka ersättning i efterhand är det alltså viktigt att man som konsument kan visa att man gjort allt i sin makt för att kontakta flygbolaget – sparade samtalsloggar som visar att man har ringt och sparade mejl som visar att man skrivit. Man bör också kunna visa att flygbolaget inte har försökt kontakta en.

Ersättning söker man alltså i första hand från flygbolaget som skulle utföra flygningen. Men är det så att man inte får svar så finns det, enligt Robin Stensson, tvistlösningsorgan runt om i EU som ska pröva flygärenden.

– Om man inte får svar inom sex veckor eller om man får ett svar man inte är nöjd med så kan man vända sig till ett sådant tvistlösningsorgan i landet där man blev försenad eller flyget ställdes in. Om man har frågor om ett utländskt flygbolag kan man alltid kontakta Konsument Europa för information och rådgivning.

Konsument Europa är en fristående enhet inom Konsumentverket som ingår i European Consumer Centres Network och som delfinansieras av EU-kommissionen. Blanketter och mer information finns att tillgå på konsumenteuropas hemsida.

Dina rättigheter som flygresenär

Vid en försening har du rätt till service och assistans i följande fall:

  • Om förseningen är två timmar eller mer, för flygningar som är kortare än 1.500 kilometer
  • Om förseningen är tre timmar eller mer, för längre flygningar inom EU och för andra flygningar mellan 1.500 och 3.500 kilometer
  • Om förseningen är fyra timmar eller mer för flygningar som är längre än 3.500 kilometer och utanför EU

Rätt till skadestånd:

Om förseningen gör att du ankommer tre timmar eller mer försenat till din slutliga destination i jämförelse med den tidtabellsenliga ankomsttiden har du enligt två avgöranden från EU-domstolen rätt att kräva kompensation av flygbolaget:

  • 250 euro för alla flygningar på högst 1.500 kilometer
  • 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1.500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1.500 och 3.500 kilometer långa
  • 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler

Om man har drabbats av merkostnader i samband med förseningar eller inställda flyg så kan man söka ersättning för dessa av flygbolaget. Det finns ingen garanti för att man kommer beviljas ersättning men man bör trots det vara noga med att spara kvitton på allt.

Källa: konsumenteuropa.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.