Maria Nilsson, jurist på Konsumentverket, tycker man ska kolla upp prisutvecklingen innan man handlar. Arkivbild. Foto: Johansen, Erik/NTB/TT

Konsumentverket: Får inte vara vilseledande

Uppdaterad
Publicerad

Att hitta rätt i näthandeln är svårt, inte minst i pandemitider. På Konsumentverket har man tagit emot 275 anmälningar om vilseledande marknadsföring sedan pandemins start.

– Om man är osäker på ett pris bör man kolla upp det, säger Maria Nilsson, jurist på Konsumentverket.

På sajten Cdon säljs munskydd till kraftiga rabatter. Men de rekommenderade priserna är ofta skyhöga och kan vara flera år gamla, visar SVT:s granskning.

Tydliga regler

På Konsumentverket har man mottagit 275 anmälningar om vilseledande marknadsföring under pandemin. Myndigheten vill inte uttala sig om annonserna på Cdon, men påpekar att det finns tydliga regler för rekommenderade priser.

SVT Nyheter granskar

– Även om det inte är en regelrätt rea får inte prismarknadsföringen vara vilseledande. Det måste vara tydligt hur man räknat ut den här prissänkningen. Om konsumenten inte förstår vad man tjänar på rabatten kan det röra sig om vilseledande marknadsföring, säger Maria Nilsson, jurist på Konsumentverket.

Det rekommenderade priset måste vara ett pris som tillämpats på marknaden tidigare och får inte vara något som försäljaren hittat på själv.

– Om man är osäker på om ett pris är så bra som det verkligen framställs bör man kolla upp prisutvecklingen på en vara. Det finns flera jämförelsesajter där man kan se hur priset förändrats över tid.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT Nyheter granskar

Mer i ämnet