– Serien har varit en succé hittills, säger Andrew Hamilton-Thomas, försäljningsansvarig vid PR-byråns huvudkontor i London.
Hamilton-Thomas som tituleras EU Political Sales Executive, berättar att kunderna är mycket nöjda med att kunna nå målgruppen: de politiska makthavarna i Bryssel.
Torbjörn Larsson, professor i statsvetenskap vid Stockholms Universitet, har under lång tid följt EU-politik och själv bott 17 år i Bryssel.
– Det är första gången jag ser något sådant här. Att säga att det är sofistikerat kan ge intryck av att man gillar det, men det är väldigt raffinerat, säger Torbjörn Larsson
Utspel i tidning beställs
PR-byrån ger ut tidningen The Parliament Magazine som distribueras till EU:s viktigaste beslutsfattare. Under 2013 inleddes en ny artikelserie, ”The thought leaders serie”, där EU-parlamentariker, kommissionärer och andra makthavare gör utspel i betydande frågor.
Vad som inte framgår i tidningen är att utspelen är beställda av myndigheter, företag och organisationer. Efter ett tips kontaktar vi DODS och utger oss för att vara intresserade av att köpa deras tjänster. Hamilton-Thomas ger oss en detaljerad beskrivning av hur deras säljupplägg fungerar.
– Du berättar för mig vilken fråga du vill lyfta och ger oss namn på 4-5 parlamentariker eller EU-kommissionärer som du vill ska skriva om din fråga, berättar Hamilton-Thomas.
Utvalda politiker kontaktas
PR-byrån kontaktar därefter de utvalda politikerna och den som anlitas skriver en text som förankras hos kunden. Är kunden inte nöjd ber DODS politikern ändra texten.
– Det är en dialog mellan oss, den utvalde politikern och dig. Eftersom du är kund publiceras utspelet inte förrän du är nöjd med innehållet, säger Hamilton-Thomas.
Statsvetaren Torbjörn Larsson är kritisk till systemet.
– Det är inte bra med såna här dolda maktstrukturer, framför allt inte ur ett väljarperspektiv. Väljarna har rätt att rimligen begripa hur systemet fungerar och om parlamentarikerna själva inte begriper vilket sammanhang de verkar i, är det olyckligt, säger han.
”En form av manipulation”
När vi utger oss för att vara mest intresserade av svenska EU-parlamentariker mejlar Hamilton-Thomas en namnlista på flera svenskar som medverkat i tidningen under de senaste åren. Två av de svenska EU-politikerna framhålls särskilt av DODS.
Professor Torbjörn Larsson tycker att DODS säljupplägg är i gråzonen för vad som borde vara tillåtet för ett lobbyföretag och menar att parlamentariker, som förtroendevalda, måste ta reda på i vilka sammanhang de medverkar.
– Det är ju så att parlamentariker och politiker har ansvaret att verka i vårt ställe och då har man att fundera över i vilken utsträckning man blir manipulerad. För det här är en form av manipulation, säger Torbjörn Larsson.