Uppdatering: Plus fortsatta granskning av det här fallet har visat att tillverkaren (Tesla) beklagar situationen och att försäkringsbolaget (Trygg-Hansa) känt sig tvingade att vänta in tillverkarens besked. Detta trots att Konsumenternas försäkringsbyrå anser att kunden inte borde hamna i kläm på detta sätt.
Trots inledande besked om att bilen inte gått att laga meddelar nu tillverkaren att lagningen påbörjats.
SVT:s konsumentredaktion Plus granskar just nu försäkringar. En av de personer som tipsat redaktionen är Camilla Lindqvist.
Det var den första maj som Camilla Lindqvist Pavlovic från Halmstad köpte sin elbil. Detta efter noggrann kalkyl där hon och hennes man till slut kommit fram till att en sådan bil, trots det höga priset vid inköp, skulle bli billigare i längden att äga då bilen kom med ett erbjudande som innebar fri laddning de första tre åren.
Tecknade märkesförsäkring
I samband med köpet erbjöds hon att teckna en märkesförsäkring, vilket hon gjorde.
Ett av säljargumenten för försäkringen var att man “får en ny bil om den man köpt blir totalskadad eller stulen under det första året”. Detta går även att läsa på försäkringens första sida.
Krockade med en sten
Efter att ha ägt bilen endast två månader körde Camilla på en sten som skadade sidan på hennes nya bil.
Bilen togs till en auktoriserad verkstad där man vid en första bedömning beräknade kostnaden för skadan till cirka 20 000kr, vilket försäkringsbolaget godkände. Men när de tittade närmare på skadorna upptäcktes det att själva karossen i aluminium var skadad.
En skada som är för stor för verkstaden att laga samt att det inte ens finns lagningsinstruktioner framtagna av tillverkaren för så stora skador. Något som eventuellt kommer att tas fram. De meddelade vidare att bilen inte är körduglig i nuvarande skick och därmed måste bytas in.
Försäkringsbolaget vill inte byta in bilen
Försäkringsbolaget svarar då med att inte godkänna detta. De anser att de hellre vill vänta på de lagningsinstruktioner som bara eventuellt ska tas fram av tillverkaren. De vill heller inte sätta något tidsperspektiv på när detta kommer att lösas.
Camillas nya bil har alltså stått på verkstaden sedan augusti. Den kan inte lagas och hon får ingen ny, allt medan lånet på bilen och försäkringen tickar på. De har, under fyra månader, haft merkostnader på cirka 15 000 kr/månad enligt deras beräkningar.
Anmält till ARN
– Jag köpte ju bilen för att den inte skulle kosta någonting att tanka den första tiden, men nu betalar jag lån och försäkringar på min elbil plus att jag inte kan sälja min gamla bil, utan måste köra den och tanka bensin som också kostar, säger en förtvivlad Camilla.
I slutet av vecka 44 fick de dock en lånebil fram tills ärendet är löst.
Nu har Camilla och hennes man anmält ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och försäkringsbolaget har på sig till den 7 november att uttala sig.
Följ hela Plus pågående granskning av försäkringar här – och tipsa reportern!