Är jag en köttätande bilåkare som älskar deckardrottningar och dansk design?

Uppdaterad
Publicerad

På Facebook och Instagram lägger riksdagspartierna nu miljonbelopp på stora mängder sponsrade annonser – inlägg som riktar politiska budskap mot olika specifika svenska grupper. Men vad är det som styr vilka av partiernas annonser som just jag får upp i flödet?

Riktad marknadsföring på Facebook och Instagram låter en annonsör nå ut med sitt budskap till en specifik grupp.

Vissa annonser får man upp på grund av saker man själv skrivit på plattformen, till exempel kön, ålder och bostadsort.

virala valet 2022

Men stora mängder riktade politiska annonser får användarna inte upp på grund av saker de självmant och medvetet berättat för plattformen.

Meta, som äger Facebook och Instagram, säljer in sin riktade marknadsföring till potentiella kunder med att de vet allt om sina användare, och att annonser kan riktas mot väldigt specifika grupper med hjälp av olika ämnen de bedömer att användarna är intresserade av.

Så – vad är det för typ av ”intressen” som styr att just jag får upp vissa av de svenska riksdagspartiernas annonser i sociala medier?

Och hur kollar jag upp vilka intressen Meta tror att jag har?

Se videon ovan!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

virala valet 2022

Mer i ämnet