Högerpartierna M, KD, L och SD har tidigare meddelat att de stoppar satsningen på höghastighetståg på sträckorna Stockholm–Göteborg samt Stockholm–Malmö som den förra regeringen ville genomföra.
Nu tar regeringen nästa steg och drar i gång nya utredningar av tre etapper.
Trafikverket får samtidigt i uppdrag att snarast avsluta planeringsarbetet med sträckan Hässleholm–Lund och att pausa projektet Göteborg–Borås till i höst.
– Vi har ett skriande behov av både järnvägs- och vägunderhåll i stora delar av landet och det är det som nu är innebörden i den omläggning vi gör när det kommer till infrastrukturarbetet i Sverige. Vi behöver prioritera de vägar och järnvägar vi redan har innan vi drar på oss nya mycket stora kostnader med stora projekt med snabbtåg, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) till SVT Nyheter.
”Helt orealistiskt”
Ulf Olsson (S), som är kommunalråd i Borås, är skarpt kritisk mot beslutet att utreda sträckan Göteborg–Borås ytterligare.
– Vi har redan Sveriges långsammaste järnväg, så det är helt orealistiskt att utgå från befintlig järnväg, säger han.
Per Tryding, vice vd för Sydsvenska handelskammaren, är också kritisk.
– Nu försvinner den enda större satsningen i Skåne som ligger i planen och då låg Skåne redan långt bakom Göteborg och Stockholm, säger han.
”Prioriterar upprustning”
Uppdragen till Trafikverket innebär samtidigt att det inte blir någon fortsatt planering av de så kallade centrala systemdelarna av de nya stambanorna, mellan Linköping och Borås respektive till Hässleholm via Jönköping.
Oppositionen kallar beskedet för ”dråpslag” och ”sämsta tänkbara”.
”Regeringens besked om stoppad järnvägsutbyggnad är ett ytterligare dråpslag mot Sveriges möjligheter att långsiktigt få ett hållbart transportsystem”, säger Daniel Helldén, Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson, i en skriftlig kommentar.
”Sämsta tänkbara besked från regeringen dagen före julafton. Sverige behöver ökad kapacitet för både gods och arbetspendling. Då kan man inte som regeringen nu gör, sänka projekt som behöver komma i gång så fort det bara går”, säger Ulrika Heie, Centerpartiets infrastrukturpolitiska talesperson.