Under fredagen kom beslutet att ett nytt uppdrag ska ges till Trafikverket. Den planerade höghastighetsbanan pausas och i stället ska Trafikverket på ett kostnadseffektivt sätt se över nuvarande bana mellan Borås och Göteborg, skriver man i ett pressmeddelande.
– Vår inriktning är att de järnvägssatsningar som görs ska vara mer kostnadseffektiva än om den ursprungliga planen för nya stambanor för höghastighetståg hade fullföljts, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD), enligt pressmeddelandet.
Vill bygga ut den nuvarande banan
I stället för en ny bana vill regeringen att man bygger ut den nuvarande järnvägen, men att man hittar lösningar för en bättre förbindelse. Fokus kommer ligga på att dra ner kostnaderna och förbättra arbetspendlingen till Landvetter.
Planen är alltså inte längre att tåg mellan Borås och Göteborg ska uppnå hastigheter över 250 km/h.
Beslutet får svidande kritik
Projektet som nu pausas har utretts i åtta år.
– Det här är förfärligt rent utsagt. Det är ett oerhört hårt slag mot hela Västsverige, säger Ulf Olsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Borås stad.
Enligt Ulf Olsson är tiden för pressmeddelandet en indikation på att man vill undvika medial uppmärksamhet.
– Jag tror inte det är en slump att de släpper pressmeddelandet klockan 11 dagen före julafton.
Skulle korta restiden med minst 20 minuter
En tågresa från Göteborg till Borås tar i dag omkring 65 minuter med pendeln och 55 minuter med regionaltåg. Planen var att den nya höghastighetsbanan skulle ta cirka 35 minuter.
– Att man skulle tro att man kan rusta upp den nuvarande järnvägen är helt orealistiskt. Vi behöver en ny järnväg, säger Ulf Olsson (S).
SVT söker bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Texten uppdateras.
Se nedan – så var det tänkt att sträckan skulle dras: