Trafikverket får i uppdrag av regeringen att snarast avsluta planeringsarbetet med att bygga nya järnvägsspår på sträckan Hässleholm–Lund.
– Det är inte ett seriöst sätt att arbeta. Man slänger ut mycket med badvattnet, säger Anders Almgren (S).
Han säger att arbetet med att förbereda inför höghastighetståg började redan 2009. Sträckan Hässleholm-Lund är viktig, inte minst för godstrafiken, anser han.
– Den här sträckan behöver fyra spår för att infrastrukturen ska fungera i Skåne. Inte minst när vi ska kopplas samman med Fehrman Bält-förbindelsen om några år, säger Anders Almgren.
Den fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland kommer att halvera restiden mellan Malmö och Hamburg från sex till tre timmar och beräknas vara klar 2029.
”Än värre för pendlare”
– Regeringens beslut är en kalldusch för alla skånska pendlare och tågresenärer, säger Mätta Ivarsson, Miljöpartiets gruppledare i Region Skåne, i ett pressmeddelande.
Hon tillägger att många pendlare är vana vid förseningar och inställda avgångar, vilket beror på att det redan är fullt på spåren.
– Nu kommer problemen bli än värre. Dessutom skadar regeringens beslut Skånes konkurrenskraft, försvårar för arbetspendlingen och minskar möjligheten att nå klimatmålen. Det är ett direkt kontraproduktivt beslut, säger hon.
Handelskammaren kritisk
Denna bild delas av Henrik Fritzon (S), även han regionråd i Skåne:
– Investeringsbehoven i skånsk infrastruktur är akuta och dagens besked från regeringen innebär att vi inte kommer komma tillrätta med de förseningar och inställda avgångar som varje dag drabbar skånska resenärer.
Per Tryding, vice vd för Sydsvenska handelskammaren, är också kritisk.
– Nu försvinner den enda större satsningen i Skåne som ligger i planen och då låg Skåne redan långt bakom Göteborg och Stockholm, säger han.