Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Linnea Lindquist, biträdande rektor på Hammarkullskolan i Göteborg, om vad de har gjrot för att öka läsförståelsen bland eleverna. Foto: SVT

Skolan satsar stort på läsning – och har vänt negativ trend

Uppdaterad
Publicerad

Läsförmågan bland svenska elever sviktar. Men på Hammarkullsskolan i Göteborg har man motverkat den negativa trenden med en tydlig satsning på läskultur.

– Vissa skolor lyckas för att vi inte bryr oss så mycket om vad Skolverket säger, säger biträdande rektorn Linnéa Lindquist i Aktuellt.

På måndagen kom resultatet av den internationella studien Pirls som undersöker läsförmåga och attityder till läsningbland elever i årskurs 4. Och i Sverige sjunker barnens läsförståelse.

Rapporten visar att socioekonomisk bakgrund och vilken skola eleven går på har stor betydelse för resultatet. Men på Hammarkullsskolan, som ligger i ett utsatt område och har många elever med utländsk bakgrund, har man vänt den negativa kunskapstrenden. Framförallt genom att skapa en tydlig läskultur, enligt biträdande rektorn Linnéa Lindquist.

– Vi har en utbildad bibliotekarie på heltid trots att vi bara ha 200elever på skolan. Vi jobbar med tidig uppföljning, grundskolelärarei förskoleklass så att vi verkligen jobbar med grundläggande läsinlärning från sex år, säger hon.

Kritik mot Skolverket

De elever som börjar i årskurs 1 utan grundläggande läskunskaper får gå en intensivutbildning i sex veckor.

– Vissa skolor lyckas för att vi inte bryr oss så mycket om vadSkolverket säger. Vi gör det vi vet fungerar. Men vi behöver haskolmyndigheter som stöttar lärare i sitt uppdrag, inte motarbetarskolans intentioner, säger hon.

Martin Ingvar, hjärnforskare på Karolinska Institutet, håller med om att Skolverket har misslyckats.

– Det stora problemet i dag är att vi inte har metoder som är allmänt proklamerade av Skolverket till skolan. Så skolan leds inte av Skolverket och den gemensamma kunskapen i världen, utan man tramsar, säger han i Aktuellt.

”Inte acceptabelt”

Skolverket hävdar att pandemin är en delförklaring till de försämrade resultaten, men det köper inte Martin Ingvar. Han anser att det svenska skolsystemet har svikit elever med svenska som andraspråk och elever vars föräldrar har låg utbildning.

– Det går emot skolans utjämningsuppdrag och det är inte acceptabelt, säger han.

Hör Martin Ingvar och Linnéa Lindquist om bristerna i skolsystemet i videospelaren ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.