Den internationella studien Pirls, som genomfördes 2021 och undersöker läsförmåga och attityder till läsning bland elever i årskurs 4, presenterade sitt resultat på tisdagen. Och det var ingen rolig läsning för svensk del.
De svenska eleverna fick 544 poäng, vilket är den näst lägsta svenska poängen sedan Pirls startade. Det är en försämring jämfört med resultatet 2016.
– Vi ser ju faktiskt en läskris i Sverige och om ingenting görs kommer vi ha en generation ungdomar som i praktiken är funktionella analfabeter, säger skolminister Lotta Edholm (L).
”Tomma ord”
Hon vill bland annat se fler speciallärare i klassrummen och mindre undervisningsgrupper för att vända trenden. Men Centerpartiets ledare Muharrem Demirok anser att det är ”tomma ord”.
– Var är pengarna? Det är vad jag undrar. Ingenting av det här görs utan satsningar, säger han.
Kommunerna fick inga extra tillskott i regeringens vårbudget.
– Där måste regeringen ta sig i kragen och faktiskt leverera ett krispaket för att både ha kvar skolor, framförallt små skolor på landsbygden, men också ge kommunerna möjligheten att behålla behöriga lärare, säger Muharrem Demirok.
Hör Lotta Edholm i videospelaren ovan om hur regeringen vill förbättra svensk skola.
Fakta: Svenska elevers prestation i Pirls
Sverige har deltagit i Pirls fyra gånger, 2001, 2006, 2011 och2016. Fram till 2011 försämrades resultaten, därefter vände detupp. 2016 låg fjärdeklassarnas läsnivå på den bästa nivån sedan2001, då Sverige presterade som bäst.
2021 fick de svenska eleverna544 poäng, vilket motsvarar 17 poäng över genomsnittet inomEU/OECD. Jämfört med Pirls 2016 så sjunker det svenska resultatetmed 12 poäng.
Källa: Skolverket