Det nya systemet kallas MPK (marknadsanpassad planering och kapacitet) och ska ge en effektivare planering och göra det lättare för tågoperatörerna att ansöka om tåglägen och banarbeten. Trafikverket har beskrivit omläggningen som helt nödvändig och ett paradigmskifte.
Systembytet funkar dock inte på ett tillfredsställande sätt för godstransporterna, och om det blir problem kommer även övrig trafik att påverkas eftersom systemet hänger ihop, säger Pierre Sandberg, förbundsordförande för branschorganisationen Tågföretagen.
– Det är ett sammanhängande system och ifall ett godståg stannar, kommer all trafik bakom det tåget att behöva stanna, säger Pierre Sandberg.
Borde ha väntat
Anledningen till systembytet är att det tidigare sättet att planera inte fungerat tillfredsställande. På fredagen hölls ett möte mellan godstransportföretaget Green Cargo och Trafikverket för att hitta en lösning för hela godstransportbranschen.
– Ibland behöver godståg ledas om. Men en utmaning med nya systemet har varit att om man vill flytta på ett tåg så flyttar man planeringen för alla andra tåg framåt och tåglägena ompubliceras, säger Sandberg.
Tågföretagen har tidigare höjt varningsflagg för att tiden för att testa det nya systemet har varit för knapp. Pierre Sandberg anser att man kanske skulle ha väntat ett år med att implementera systemet.
– Vi behöver tillräcklig med tid för att testa systemet.
Bara en del tas i bruk
Det nya systemet består av flera olika delar, och enligt Trafikverket kommer bara en del av det tas i bruk under morgondagen för att undvika att det blir för mycket ny teknik för tågpersonalen.
– Vi kör inte igång alla saker samtidigt, vi kör pö om pö och funkar en sak lägger vi till nästa, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.