Vid midnatt natten mot söndag kommer bytet att ske: trots alla larm ska tågtrafiken då börja planeras med ett nytt system. Generaldirektören har sagt att han känner sig trygg – men ute på Trafikverkets egna tågledningscentraler är de anställda oroliga.
– Det finns en väldigt stor oro, främst bland den operativa personalen som ska ta hand om tågen och få det här att fungera till helgen, säger Anders Kemi, trafikledare och representant för fackförbundet SEKO.
Tågbolagen kritiska till planeringssystemet
Det nya planeringssystemet har kostat över en miljard kronor att utveckla och tågbolagen har varit mycket kritiska eftersom de inte tycker att systemet är tillräckligt testat. De varnar för att det kan skapa ett rejält tågkaos som riskerar att drabba både resenärer och godstrafik.
Nyligen var Trafikverket tvungna att skriva nya säkerhetsrutiner för hur systemet ska hanteras och nu har de också beordrat in extra personal till helgen.
– Det är eftersom vi behöver göra manuella kontroller, jag vill ändå säga att jag litar på de arbetssätt vi har och hur vi hanterar de brister som vi hittar, säger Thomas Andersson, avdelningschef för trafikledning vid Trafikverket
På torsdagen kunde SVT också berätta att flera allvarliga brister upptäckts i det nya systemet, bara dagar innan det ska tas i drift.
– Vi sätter säkerheten främst. Vi har fantastiska medarbetare som gör ett bra jobb och det gör att jag känner mig trygg, säger Thomas Andersson.
Personalen beredd på fler problem
Samtidigt finns en beredskap för att nya problem kan uppstå.
– Jag är hoppfull inför framtiden, men vi är beredda på att det kan bli en del oförutsedda fel och störningar inledningsvis och det har vi bemannat upp för att kunna hantera, säger Thomas Andersson.
– Jag tror och hoppas att det kommer att bli bra till slut. Det här är ett bra system och vi behöver det, men det är inte testat tillräckligt mycket. Jag tycker att vi borde ha skjutit upp lanseringen, säger Anders Kemi vid Trafikverket i Boden.
Använder papper och penna
En annan effekt av det nya systemet har blivit påtaglig på tre av Trafikverkets tågledningscentraler.
Där har de tidigare använt ett digitalt system som ännu inte hunnit anpassas, det gör att de under en övergångsperiod måste återgå till att använda papper och penna som stöd till det nya systemet.
– Det tar längre tid och man får en sämre överblick, säger Anders Kemi.
Vet du mer om det här eller andra brister på järnvägen? Tipsa våra granskande reportrar här.