Jag menar – professionellt utvalda och förpackade nyheter och annan rykande färsk information, ständigt uppdaterat – när det passade läsaren, tillgängligt i just den utsträckning och den tid som användaren själv önskade.
Ingen passning av sändningstider, ingen väntan på att det var dags. Användarstyrd information – det första interaktiva massmediet
Fast det var inget massmedium från början. Det som började som ett tekniskt experiment i Storbritannien blev i Sverige först ett stöd till landets många hörselhandikappade. Som sådant var det mer betydelsefullt än många minns i dag.
Textning på det egna språket, som vi känner den i dag och finner den självklar, med hjälp av färger och informationsskyltar, togs fram av text-tv-redaktionen.
Ja, faktum är att också mycket av den grafik vi är vana vid till sportsändningar först dök upp som text-tv-tillval.
Innan vi började ”direktkommentera” fick man kanske veta ställningen i matchen en gång i kvarten eller så.
Med text-tv låg skylten hela tiden.
Och kontinuerlig bollräkning i tennis, vem hade hört om något sådant innan SVT lanserade det på det tennistokiga svenska 80-talet? Någon?
Passerade en miljon
Men det var förstås massmediet text-tv som var den stora framgångssagan, för de hörselhandikappade och för alla oss andra.
När jag började räknade man fortfarande hur många text-tv-apparater som var sålda. Det var då, hösten 1980, 18.000 stycken. För den som jobbat på lokaltidning var redan det en fin siffra, men det var bara början.
Det satt ganska hårt åt att få ordentliga mätningar gjorda, text-tv var och förblev en gökunge för alla dem som värnade om ”kärnverksamheten” inom SVT.
Men det gick ju inte att ignorera en tjänst som redan under 80-talet passerade en miljon dagliga läsare och ganska snabbt fördubblade den siffran.
Stora nyhetshändelser som Palme-mordet och det första Gulfkriget bidrog till att etablera mediet.
Som allra mest, i början av det nya seklet, använde över tre miljoner svenskar SVT Text varje dag, och ungefär lika många åtminstone någon gång i veckan.
Webben blev ett lyft
De flesta var förstås övertygade om att webben skulle ta kål på text-TV. Inte minst var hoppet starkt inom SVT på att gökungen äntligen skulle svälta ihjäl.
Men i stället blev webben ett nytt lyft för text-TV.
Och när sedan smart-lurarna kom visade mediet sin styrka. Text-TV-formatet är som gjord för mobilskärmen.
Att SVT-ledningen inte brydde sig om saken och lät andra utveckla appar spelade ingen roll. Det gjordes.
Och text-TV lever vidare. Kanske inte med lika stor publik som för 20 år sedan, men än i dag ett betydelsefullt inslag i det svenska medielandskapet.
Det är inte så illa.