– Man ligger risigt till vad det gäller löneförhandlingar och sådant ifall man har för många F, säger Gunilla Persson, i dag pensionär som jobbade på en skola i Malmö.
Kan det inte ligga något i det då?
– Jo, visst kan det det, men jag har haft samhällselever i naturkunskap som är ett ämne de sorterar bort. Då är man fullständigt omotiverad. De får ju sämre betyg, det är inte så konstigt, säger hon.
Gunilla Persson är inte ensam om den här uppfattningen. I en enkät som Uppdrag granskning har gjort i samarbete med Lärarnas Riksförbund skriver en lärare:
”Budskapet på medarbetarsamtalen är alltid att om man sätter höga betyg och godkänner alla elever, så höjs lönen. Dvs att de ”duktiga” lärarnas elever har höga betyg.”
Fick lägre lönepåslag
Trots att ingen av frågorna i enkäten handlar om lön är det flera lärare som anger att de upplever att det finns en koppling mellan låga betyg och låg lön. En annan lärare beskriver följande situation:
”Rektorn tyckte jag borde höjt betyget för en elev, men jag höll emot. Vid nästa lönesamtal fick jag betydligt lägre lönepåslag än mina kollegor och fick höra att jag sitter löst.”
Fackliga företrädare har hört lärare prata om att de upplever att det finns ett alldeles för starkt samband mellan lönen och betygen i flera år.
”Regelvidrigt”
– Jag har haft lärare som har hört av sig till mig och har fått ett lågt lönepåslag just på grund av att man har för många F. Jag har sedan lyft upp den här kritiken till ledningen och sagt att det här är ju regelvidrigt och att man per se inte är en dålig lärare bara för att man har satt många F, säger André Jerez som är facklig förtroendevald för Lärarnas riksförbund inom friskolekoncernen Academedia.
Catharina Niwhede som är ordförande för Lärarnas Riksförbund i Malmö stad känner också igen problematiken.
– Många av våra medlemmar upplever att det finns en koppling mellan lönen och betygen. Särskilt på skolor där eleverna har som mål att komma in på prestigefyllda högskoleutbildningar, säger hon till Uppdrag granskning.
”Risk att det spelar större roll än andra faktorer”
Just nu pågår lönerevisionen inom friskolekoncernen Academedia. Inför lönerevisionen skickades ett dokument ut till alla lärare som jobbar på något av deras teoretiska gymnasier. Där står det tydligt att lönesättningen bland annat grundar sig på en analys av de formella resultaten, det vill säga betygen. Och trots att det bara är en av flera faktorer menar facket att det riskerar att få stor betydelse för lönen eftersom det är mätbart.
– Rektorerna har varit väldigt stressade och har väldigt lite att gå på och då är risken stor att det spelar större roll än andra faktorer, säger Andrés Jerez till Uppdrag granskning.
Inte direkt lönegrundande
Paula Hammerskog som är kommunikationsdirektör på Academedia menar att betygen inte ska vara direkt lönegrundande.
– Det står inte någonstans, och det är inte heller så att formella resultat, det vill säga betyg eller måluppfyllelse, är ett lönekriterium. Däremot står det att analysen av de formella resultaten tillsammans med ett antal andra faktorer har betydelse för helhetsbilden.
SVT granskar betygen i svenska skolan
Samtidigt som kunskapsutvecklingen enligt de internationella kunskapsmätningarna, PISA, sjunker i Sverige ökar elevernas genomsnittsbetyg. Varför? Uppdrag granskning och SVT Nyheter har granskat betygsättningen i den svenska skolan.
Har du tips? Hör av dig till reporter Anna Wallin Adersjö, anna.wallin@svt.se, Ida Andersson, ida.andersson@svt.se, eller Ulrika Zaccheus, ulrika.zaccheus@svt.se.