Den första september måste telefonförsäljare se till att konsumenter ger en skriftlig bekräftelse när man till exempel tecknar ett telefonabonnemang.
Lagen har kommit till för att öka konsumentskyddet vid telefonförsäljning och för att konsumenterna ska få möjlighet att tänka efter inför ett köp.
När lagen presenterades förklarade till exempel konsumentminister Per Bolund (MP) att konsumenterna nu skulle få en ”betänketid” som man tidigare inte haft.
”Många blir stressade”
Men nu slår organisationen Telekområdgivarna larm om att telefonförsäljare redan börjat använda digitala avtal på ett sätt som inte alls ger möjlighet till eftertanke. Tvärtom.
– Vi ser att många stressas att klicka ja på det digitala avtalet, säger Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna.
Han beskriver hur bolag ringer upp direkt efter det första säljsamtalet och berättar att ”nu har jag skickat en länk, gå in där och skrolla ner och klicka”, och att säljarna i princip uppmanar folk att inte läsa igenom vad de godkänner.
Sedan går det så lång tid innan man får den första räkningen att fristen för ångerrätt hinner passera.
Kan vara svårt för utsatta
Enligt Mattias Grafström kan den nya lagen vara bra för medvetna konsumenter som är vana att läsa igenom avtalsvillkor, men för mer utsatta grupper kan den bli raka motsatsen.
– För dem som litar på muntliga löften och inte läser avtal kan den nya lagen bli en björntjänst, också eftersom man blir mer bunden än vid ett muntligt avtal. Där kan man ändå lyssna på och ifrågasätta ljudinspelningen i efterhand.