Det vanligaste klagomålet hos Telekområdgivarna kallas felaktig anslutning, och betyder att abonnenten till exempel blivit ansluten till en operatör utan att ha tackat ja.
De bolag som 2017 hade mest klagomål i relation till sin marknadsandel, rörande felaktig anslutning av fast telefoni, var enligt sammanställningen:
- Seniortelefoni
- Tele15
- Sveriges telefoni
- 0700
- Tele4u
De bolag som hade mest klagomål för anslutningarna till mobil telefoni var dessa:
- Sveriges telefoni
- 0700
- Teloteket
- SST Net
- Fonia
Hotade NIX-ansluten
Flera av bolagen har tidigare uppmärksammats av både SVT och andra medier.
I mars 2017 berättade Plus hur Seniortelefoni ringt upp en kvinna trots att hon var anmäld till NIX-registret, och sedan hotade henne med inkasso. Bolagets företrädare Kalle Fallsvik bad om ursäkt och hänvisade till att man var en ny aktör på marknaden.
I oktober stämdes så bolaget av Konsumentombudsmannen, och Fallsvik svarade då problemen som ”barnsjukdomar”.
”Förvånade”
SVT har inför denna publicering fått kontakt med några av de övriga bolagen på listorna.
- Från Sveriges telefoni skriver Elias Hermez att man tar klagomålen på stort allvar och välkomnar missnöjda kunder att höra av sig.
- Från SST Net skriver Peter Persson att man är förvånade över klagomålskvoten och ber att få återkomma när man kontrollerat siffrorna med Telekområdgivarna.
- Från Fonia skriver Niklas Persson att ”ett klagomål innebär inte per automatik att vi som bolag agerat felaktigt”, och uppger att antalet klagomål minskat.
- Från Tele4u skriver Zimone Pettersson att klagomålen hänger ihop med att man tagit över kunder från numera konkursade operatören Devicom. Hon uppger också att man pausat sin försäljning och sett över sina rutiner.
- Från Teloteket skriver Christian Lindberg att bolaget ”har en bra dialog med Telekområdgivarna och vi rekommenderar kunder som har frågor att kontakta oss.”
Telekområdgivarna har uteslutit de allra minsta operatörerna från genomgången, och framhåller att klagomålen totalt sett minskat under 2017.
Fakta: Telekområdgivarna
Telekområdgivarna är en icke vinstdrivande organisation som finansieras av deltagande operatörer, ägs av organisationen IT&Telekomföretagen och för att garantera opartiskhet har vi Konsumentverket samt Post- och telestyrelsen representerade i styrelsen, dessa har också utslagsröst. (Källa: telekomradgivarna.se)