Tredje kvartalet i fjol fick PTS, Konsumentverket och Telekområdgivarna tillsammans in ungefär 70 klagomål. Foto: TT

Nya siffror: Färre klagomål mot oseriösa telefonförsäljare

Uppdaterad
Publicerad

Allt färre klagar på telefonförsäljare. En förklaring kan vara tuffare tag från myndigheterna.

– Vi är väldigt nöjda med utvecklingen, säger Ann-Sofie Fahlgren som är enhetschef på avdelningen för samhällsfrågor på Post- och telestyrelsen (PTS).

Hon menar att det framför allt finns två faktorer bakom minskningen:

Telefonförsäljning
  • Att de bolag som äger telenätet 2015 kom överens om att hålla oseriösa bolag borta från marknaden.
  • Att både PTS och Konsumentverket blivit tuffare mot oseriösa telefonbolag. Konsumentverket har de gångna åren dragit flera av dem inför domstol.

Tredje kvartalet i fjol fick PTS, Konsumentverket och Telekområdgivarna tillsammans in ungefär 70 klagomål.

Motsvarande siffra för två år sedan var över 400.

Fortfarande problem

Från Konsumentverket bekräftar man att antalet klagomål minskar, men där ser man fortfarande telefonförsäljning som ett problem.

Och inte heller PTS vill blåsa faran över.

– Vi måste fortsätta ha engagemang och hög prioritet på de här frågorna, säger Ann-Sofie Fahlgren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Telefonförsäljning

Mer i ämnet