– Vi är väldigt nöjda med utvecklingen, säger Ann-Sofie Fahlgren som är enhetschef på avdelningen för samhällsfrågor på Post- och telestyrelsen (PTS).
Hon menar att det framför allt finns två faktorer bakom minskningen:
- Att de bolag som äger telenätet 2015 kom överens om att hålla oseriösa bolag borta från marknaden.
- Att både PTS och Konsumentverket blivit tuffare mot oseriösa telefonbolag. Konsumentverket har de gångna åren dragit flera av dem inför domstol.
Tredje kvartalet i fjol fick PTS, Konsumentverket och Telekområdgivarna tillsammans in ungefär 70 klagomål.
Motsvarande siffra för två år sedan var över 400.
Fortfarande problem
Från Konsumentverket bekräftar man att antalet klagomål minskar, men där ser man fortfarande telefonförsäljning som ett problem.
Och inte heller PTS vill blåsa faran över.
– Vi måste fortsätta ha engagemang och hög prioritet på de här frågorna, säger Ann-Sofie Fahlgren.