Bilder från Discoverys dokumentär ”Estonia – fyndet som ändrar allt” från 2020 visar tidigare okända skador på styrbords sida av Estonia. Men enligt haverikommissionernas preliminära rapport, som presenterades på torsdagsförmiddagen, finns det inga tecken på vare sig kollision eller explosion.
Delrapporten bekräftar även 1997 års slutsatser om att bland annat brister i bogvisiret gjorde att fartyget inte var sjödugligt.
Bad Haverikommissionen att vänta
Stiftelsen Estoniaoffren och anhöriga (SEA) har tidigare varit kritisk mot vad man menar är en oförmåga att komma med tydliga svar kring hur det gick till när fartyget sjönk i september 1994. Även nu är man besviken över de nya uppgifterna – och menar att utredarna fortsätter på samma spår som de alltid har gjort.
– Vi vill att man utreder det här på ett korrekt sätt och inte bara förhalar det, säger Lennart Berglund, ordförande för SEA.
Berglund framhåller också att stiftelsen finner det olämpligt att haverikommissionerna går ut med en delrapport innan hela bilden av vad som skett är klarlagd, något som togs upp med dem när SEA för en vecka sedan fick information om vad rapporten skulle innehålla.
– Tydligen valde man att göra det ändå.
”Väldigt tråkigt”
Att presentera en preliminär slutsats utan att kunna svara på händelseförloppet, hur fartyget sjönk och varför det gjorde det, är helt onödigt, menar SEA.
– Det är en delrapport som egentligen inte behövdes. För man säger att det man trodde 1994-97 är fortfarande det man tror nu, säger Lennart Berglund och fortsätter:
– Det lämnas inte öppet för nya spekulationer och det är väldigt tråkigt.
Hör mer från SEA:s ordförande Lennart Berglund i klippet ovan