Stefan Löfven säger att de tveksamma kampanjer som förekommit i samband med Brexit och USA-valet kan förekomma även i Sverige inför höstens val.
– Jag är orolig för att den här typen av påverkan kan komma i samband med valet. Vi kan inte utesluta det. Hur politiska partier lägger upp sina kampanjer får var och en avgöra. Men valrörelsen ska vara schysst, öppen och det ska vara en tuff debatt i sak, säger han.
”Måste ta ansvar”
Enligt Stefan Löfven är omsorgen om väljarna viktig.
– Det är väljarna som ska få bra information inför vilka ställningstagande de ska göra.
Hur ser du på att flera oppositionspartier kontaktats av Cambridge Analytica och även haft möten med dem?
– Detta måste de partierna svara på. De måste ta ansvar för detta. Det är uppenbarligen en mängd aktiviteter kring detta bolag nu, säger Stefan Löfven.
Socialdemokraterna använder information från Facebook för att göra riktade kampanjer. Hur ser du på det?
– Att använda information för att rikta oss till medborgarna, det kommer alla att göra, det hör till. Men vi måste veta var gränserna går. Vilken information vi får, hur vi får tag i informationen. Det finns många avväganden att göra för att sköta valkampanjen på ett schysst och ärligt sätt, säger Stefan Löfven.