Mahmoud Nasr Hassan köpte en begagnad Volvo i maj i år hos en bilhandlare i nordvästra Stockholm, och säger att bilen såg fin ut men att motorn lät lite konstigt.
– Men säljaren sa att det var normalt för en stor dieselmotor, själv var jag van med en liten bensinbil, säger Mahmoud till SVT:s konsumentredaktion Plus.
Så Mahmoud köpte bilen inklusive en extra tre månaders garanti.
Allvarligt motorfel
Men redan dagen efter köpet började motorlampan lysa, och när han lämnade in bilen för felsökning hittades ett allvarligt motorfel. En reparation uppskattades bli dyrare än bilens inköpspris och verkstaden rekommenderade honom att lämna tillbaka bilen till företaget som sålt den.
Mahmoud kontaktade företaget som skickade honom vidare till en verkstad som bilfirman samarbetade med. Även där fick Mahmoud besked att motorn var sönder och att han behövde hitta en lösning med bilfirman.
– Men ägaren sa ”vi har redan gjort affär. Du kan göra vad du vill. Jag har en advokat”, berättar Mahmoud.
”Kan inte avtala bort konsumentens rättigheter”
I Mahmouds köpeavtal med firman står det att ”säljaren tar inget ansvar för dolda fel”. Men enligt konsumentköplagen har kunden rätt till ersättning mot så kallade ursprungliga fel, alltså fel som fanns när bilen köptes och som konsumenten inte fått information om.
– Det går inte att avtala bort konsumentens grundläggande rättigheter att reklamera ett fel, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.
Med hjälp av en konsumentvägledare skickade Mamoud en skriftlig reklamation till företaget, men fick ingen respons. Nu ligger hans ärende hos Allmänna reklamationnämnden, men svaret därifrån kan dröja ytterligare några månader.
Mahmoud får pengarna tillbaka – efter Plus granskning
Motorfelet som Mahmoud Nasr Hassan upptäckte dagen efter sitt bilköp var inget dolt fel, menade företaget som sålde den begagnade bilen. Men efter Plus granskning väljer de att köpa tillbaka bilen.
– Det var slarvigt av oss att det tog så lång tid, säger bilfirmans platschef, som också hävdar att företaget ska se över hur de skriver sina avtal.
Har du eller någon du känner drabbats av något liknande? Tipsa Plusredaktionens reporter och hjälp oss kartlägga Sveriges bilbluffare!
Bilfirman
- Sedan 2014 har totalt 15 unika ärenden rörande bilfirman kommit in till Allmänna reklamationsnämnden.
- I åtta av de totalt elva fall som nämnden hunnit fatta beslut i fick konsumenten helt eller delvis rätt i sina krav gentemot firman.
- Sex av dessa åtta fall har ARN följt upp, och gällande tre av dessa har företaget inte följt nämndens rekommendation. Två av dessa fall anmäldes 2016 och ett 2017.