Redan nu står 2 000 fordon från bolag som Voi, Lime och Tier bara på Stockholms gator. En del väntar sig att antalet kan fördubblas till 4 000 under våren och sommaren, skriver Di.
Bolagen själva beskriver elsparkcyklar som ett hållbart alternativ till bilfärder och kollektivtrafik, men exakt hur deras affärer går ihop har ofta varit oklart.
Går sönder efter fem veckor
Enligt Di betyder hållbarheten att Voi än så länge går med förlust på varje inköpt elsparkcykel, och deras källor menar att det tar omkring tio veckor för Voi att tjäna igen inköpspriset för varje scooter. Det är nästan dubbelt så lång tid som varje elsparkcykels livslängd.
Enligt Di:s uppgifter är beräkningen baserad på snittintäkter på upp till 300 kronor per vecka, och ett inköpspris på omkring 3 000 kronor per fordon.
Enligt Voi:s talesperson Kristina Nilsson var den första generationens elsparkcykel tänkt att användas en eller två gånger per dag, och sällan i stadsterräng.
”Gör snabba framsteg”
”Typiskt sett var deras livslängd kortare än sex månader. Fordonen vi ställer ut i dag har en mycket längre livslängd – år snarare än månader”, skriver hon till Di.
När Di påpekar att hennes uppgifter skiljer sig från deras svarar hon:
”Som vi har sagt så gör vi snabba framsteg på detta område och delar av elsparkcyklar, eller hela elsparkcyklar, återanvänds varje gång. Jag har tyvärr inget mer att tillägga just nu.”