Marie Tallsäter kontaktade Plusredaktionen samtidigt som hon ägnade månader åt att bestrida kraven från hurmycket.com. Foto: SVT

Maries bilvärdering på nätet ledde till estniska hot om domstol

Uppdaterad
Publicerad

Bilvärderingssajten Hurmycket.com toppar Konsument Europas lista på vad svenska konsumenter klagar mest på, hittills under 2017.

– Det var inte tydligt på något sätt att tjänsten kostade pengar. Så fort jag fick svar att det skulle kosta 800 kronor hoppade hjärtat till och jag blev jättenervös, säger Marie Tallsäter från Huddinge till SVT:s konsumentredaktion Plus. 

Det var efter att Marie Tallsäter klickat på en annons i sociala medier som hon fick skriva in sin bils registreringsnummer för att få den värderad. Enligt henne framgick inte någonstans att det var en betaltjänst. 

Konsumtion på nätet

Men väldigt snart fick hon ett krav om betalning och fick dessutom veta att hon ska ha frånsagt sig rätten att ångra köpet. Detta trots att hon hört av sig till företaget redan tio minuter efter bilvärderingen och långt innan själva resultatet av värderingen hunnit komma.

Tusentals drabbade konsumenter 

Bilvärderingssajter på nätet som inte är tydliga med vad tjänsten kostar är ett återkommande problem för svenska konsumenter. Tusentals anmälningar och klagomål har kommit in till Konsumentverket och deras enhet som hanterar utländska företag, Konsument Europa.

Under perioden januari-maj 2017 är det speciellt en hemsida som sticker ut: Hurmycket.com. Sidan har tagit emot flest klagomål av alla hos Konsument Europa – 164 stycken. Totalt sett har närmare 500 anmälningar och klagomål kommit in till Konsumentverket och Konsument Europa. 

– Problemet med såna här sajter bara växer och det kommer att fortsätta växa. För många företag ser det som ett sätt att tjäna enkla pengar, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa.

Jolanda Girzl, enhetchef Konsument Europa. Foto: Linn Malmén/Konsument Europa

– Det som många konsumenter berättar för oss är att de inte har sett priset och därför trott att det varit en gratis tjänst, eftersom det finns flera bilvärderingstjänster som är gratis.

Jolanda Girzl menar också att Marie Tallsäter och andra med henne visst har rätt att ångra sig, eftersom Hurmycket.com inte uppgett tillräckligt med information om hur ångerrätten fungerar (se faktaruta).

LÄS MER: Så skyddar du dig som konsument på nätet

Tvivelaktiga kontaktuppgifter 

Marie Tallsäter kontaktade Hurmycket.com för att bestrida betalningskraven, både via mejl och vanlig post. Via mejl fick hon fortsatta krav på betalning.  

Svaret hon fick via post var lite mer oväntat. Brevet som hon skickat till den amerikanska postadress som står som kontaktuppgift på Hurmycket.com kom tillbaka. 

Det amerikanska postverket hade stämplat över mottagaradressen med texten ”Återsänd till avsändaren. Adressaten är inte registrerad på den angivna adressen”.

Marie Tallsäters brev till Hurmycket.com:s amerikanska postadress kom i retur. Foto: Marie Tallsäter

Använder kritiserat inkassoföretag 

Plusredaktionen har tidigare granskat bilvärderingssajten autopriser.net och den estniska juristbyrå, Storm & Mets, som skickat ut inkassokrav till de konsumenter som bestridit betalningskraven. 

LÄS MER: Datainspektionen: ”Inkassoverksamheten är olaglig”

Marie Tallsäter som valde att bestrida alla krav från Hurmycket.com fick senare inkassokrav från samma juristbyrå med hot om att dras inför domstol. Men när hon bestred även dem blev det tyst. 

– Jag hade från början kunnat bestämma mig för att betala för att slippa hjärtklappningen. Men när kraven slutade komma för att jag stod på mig kändes det jätteskönt, säger Marie Tallsäter. 

Plusredaktionen har i under en längre tid sökt både Hurmycket.com och Storm & Mets utan att få något svar. 2016 fick vi dock kontakt med Storm & Mets ägare.

SE MER: Plus konfronterar inkassoföretagets ägare: ”Jag har en tvillingbror”

Så funkar ångerrätten

När du handlar på distans (exempelvis på nätet eller över telefon) har du 14 dagars lagstadgad ångerätt. Det finns dock ett undantag:

”Ångerrätt gäller inte för avtal som avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts.” (§11.1 i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler)

Företag kan hänvisa till att konsumenten avsade sig ångerrätten, till exempel genom att kryssa i en ruta som säger att ångerrätten upphör när tjänsten är utförd, när konsumenten gjorde beställningen.

Men företag är skyldiga att informera om ångerrätten på ett korrekt sätt innan köpet, och för att konsumenten ska kunna avsäga sig sin ångerrätt måste företaget innan beställningen ha gett konsumenten följande information:

  • Information om att man har en ångerrätt och villkoren för ångerrätten
  • Information om den tid man har på sig att ångra köpet
  • Information om hur man ångrar köpet
  • En ångerblankett

Har man inte fått den här informationen kan man ha upp till ett år och 14 dagar på sig att ångra köpet. Ångerfristen börjar gälla när man får informationen om ångerrätten. Om företaget skickar ut informationen i efterhand har man från tillfället man fått informationen om ångerrätten 14 dagar på sig att ångra sig.

Källa: Konsument Europa

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Konsumtion på nätet

Mer i ämnet