Var tredje vara har gått upp i pris under oktober, visar Matpriskollens undersökning av drygt 43 000 artiklar hos alla de större kedjorna. Sedan några månader har flera stora varugrupper visat fallande priser, som mejerivaror och grönsaker. Nu är det annorlunda.
– Det är en rekyl, säger Ulf Mazur.
Han förklarar att för vissa varor, som juice och olivolja, handlar det om skördar som slagit fel. Då har världsmarknadspriserna gått upp.
För juice kan det handla om flera kronor per paket, och för olivoljan ännu mer.
Höjt världsmarknadspris
Han konstaterar att världsmarknadspriset för kakao har stigit rejält, men ännu märks inte det i chokladprodukterna här. Men det kommer, tror han.
När prisökningstakten mäts i årstakt blir talen inte så stora som för ett år sedan. Då, vintern 2022/2023, steg inflationen mycket snabbt. Nu jämförs prisökningarna mot detta, och det innebär att takten ser lägre ut.
I dagsläget ligger matprisökningarna på årsbasis på 6,1 procent. Ulf Mazur tror att inflationstakten även för maten kan komma ned i de 2 procent som Riksbanken så hett önskar.
Ändå finns oroande tecken. I somras sänktes priserna på en massa mejerivaror. Bland annat Arla gick ut och berättade om prissänkningar på runt 10 procent. Fast nu har mejerivarorna ökat i pris igen – prisökningen för varugruppen i oktober jämfört med september var 0,9 procent.
– Det kan vara så att priserna justeras tillbaka igen.
Ica höjde mest
Matpriskollen har också kläm på hur de stora matkedjorna har betett sig under oktober. Coop höjde sina priser med 0,2 procent och Hemköp med 0,1 procent enligt Matpriskollens undersökning, medan Willys och Citygross behöll sina prisnivåer oförändrade.
– Ica höjde mest, med 0,4 procent. Ica Maxi håller emot och vill kämpa mot lågpriskedjorna, men Ica-butikerna har så väldigt olika priser. Många Maxi-butiker sänker, men många andra Ica-butiker höjer sina priser, säger Ulf Mazur.