Några politiska efterverkningar lär det dock inte bli som följd av dagens KU-besked. Utskottet är politiskt försvagat efter åratal av partipolitiskt käbbel.
Noterbart är dock att KU i år är så enigt på flera punkter. Antingen är det ett uttryck för att Socialdemokraterna nu när man själv innehar regeringsmakten vill begränsa partipolitikens inflytande i KU. Eller handlar det helt enkelt om politisk skadebegränsning.
KU speglar som andra utskott Riksdagens sammansättning. Majoriteten i KU bestämmer därmed ytterst vad som ska kritiseras, men genom att göra upp över blockgränsen om formuleringarna kan regeringen mildra kritiken i KU:s betänkande.
Flera granskningar har skakat om
Historiskt finns flera exempel på hur KU:s granskning haft stor politisk betydelse. En socialdemokratisk minister tvingades till exempel i slutet av 1980-talet avgå efter förhör i KU. Andra granskningar som skakat om politikerna är fallet när CIA flög ut misstänkta egyptiska terrorister från Bromma flygplats och den KU-granskning som skedde efter flodvågskatastrofen.
Ärendena i årets KU-granskning har inte alls den här tyngden. I stället handlar det snarare om en regering som gör en rad nybörjarfel.
Allt från hanteringen kring erkännandet av Palestina till den slarvigt skrivna vårdvalspropositionen, som sågades av lagrådet och snabbt drogs tillbaka.
Haft betydande problem
Andra exempel är det plötsliga beslutet att frysa motorvägsbygget Förbifart Stockholm och Åsa Romsons kritiska uttalanden om Naturvårdsverkets beslut om licensjakt på varg.
KU:s betänkande bekräftar bilden av en regering som haft betydande problem under sin första tid. Mängden av misstag och felsteg kan skyllas på att de flesta statsråden, inklusive statsministern, saknade erfarenhet av regeringsarbete när de tillträdde i höstas.
Konstitutionen tar emellertid inte hänsyn till om man är nybörjare eller ej. Samma krav gäller oavsett om man varit statsråd i en dag eller i tio år.