Medan politiker bråkar om klimatpolitiska åtgärder vill medborgarna istället se en långsiktig och blocköverskridande uppgörelse om klimatpolitiken. Och medborgarnas rekommendationer går längre än nuvarande klimatbeslut.
Sverige följer internationella mönster
När 60 personer, vetenskapligt utvalda för att representera Sveriges befolkning, får samma fakta om klimatförändringarna, så enas de om åtgärder som går längre än existerande beslut.
Det speglar väl den svenska väljarkåren, 77 procent av väljarna är oroade för klimatet och tycker att de klimatpolitiska besluten är otillräckliga (enligt en SOM-undersökning vid Göteborgs universitet).
Här följer också Sverige ett internationellt mönster där medborgare vill se mer ambitiösa åtgärder.
Klimatrådet speglar opinionen
Men klimatrådets handlingsplan speglar den svenska opinionen på flera sätt. 50 procent av väljarna är oroliga att klimatlagarna ska drabba svensk ekonomi. De svåraste frågorna i klimatrådet visade sig handla om ekonomiska styrmedel.
Förslaget om en progressiv flygskatt vann inte tillräckligt med röster, inte heller höjd bensinskatt.
Statliga investeringar är mer populärt att skatter som slår mot den egna plånboken.
Medborgarråd om klimatet
I mars 2024 startade Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet. 60 deltagare, vetenskapligt utvalda för att representera Sveriges befolkning, ska under våren ta del av forskning, diskutera lösningar och komma fram till förslag på hur Sverige skulle kunna uppfylla sina åtaganden enligt Parisavtalet.
Medborgarrådet är en del av forskningsprogrammet FAIRTRANS. Projektet sker i samarbete mellan Stockholms universitet, Högskolan i Gävle, Uppsala universitet, Lunds universitet och IVL Svenska Miljöinstitutet. Fairtrans finansieras av Mistra och Formas, med delfinansiering av medborgarrådet från European Climate Foundation.